چکیده :

این پژوهش به بررسی دروس تازه مصوب (دی ماه93)کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی ومقایسه آن با دروس کارشناسی پیوسته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی ودبستانی( اجراشده ازسال91) در دانشگاه فرهنگیان می پردازد. پژوهش به صورت توصیفی مبتنی بر تجزیه وتحلیل مقایسه ای می باشد که داده های آن از طریق مطالعه کتب،مقالات،مجموعه دروس وسرفصل مصوب دانشگاه فرهنگیان بدست آمده است . طبق یافته های این پژوهش ، تغییر دروس وسرفصل کارشناسی علوم تربیتی با گرایش آموزش وپرورش پیش دبستانی و دبستانی وتبدیل آن به رشته کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی با دروس و سرفصل متفاوت،دارای نقاط قوت،نقاط ضعف والزاماتی است که از نقاط قوت آن می توان، برگرداندن هویت اصلی رشته آموزش ابتدایی ومتناسب سازی دروس آن با دروس مورد تدریس در مقطع ابتدایی دانست.یکی از نقاط ضعف بسیار جدی رشته قبلی، نداشتن دروس مبانی و شیوه های تدریس آن بود که در رشته جدید کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی گنجانده شده است.همچنین تدوین دروس ارزشیابی کیفی، مدیریت کلاس های چندپایه و تحلیل محتوا از نیازهای ضروری برای این رشته بود که با ایجاد این دروس توانمندی معلمان در ارزشیابی،مدیریت کلاس های چند پایه واظهارنظردرخصوص کیفیت کتاب ها،افزایش می یابد.اما برخی نقاط ضعف دروس مصوب این رشته عبارتند از : عدم توجه کافی به سرفصل دروس مبانی از لحاظ علمی ،عدم تناسب نمره عملی برخی دروس با ماهیت کاربردی آن،حذف بعضی دروس مفید و طولانی بودن درس کارورزی در6 ترم است واز الزامات آن تهیه کتاب های مطابق با سرفصل، برگزاری دوره های آموزشی برای اساتید می باشد.

کلید واژگان :

مقایسه، دروس، آموزش ابتدایی، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک