چکیده :

شیر و فرآورده های آن به دلیل ارزش غذایی بالا در تغذیه انسان و سلامت جامعه نقش مهمی بر عهده دارد. توجه روز افزون جامعه ایران به مصرف شیر و فرآورده های آن، توسعه صنعت شیر را در بخش تولید و توزیع آن می طلبد. از آنجا که در بخش صنعت شیر مشکلاتی همچون پایین بودن مصرف سرانه وجود دارد، لذا در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه از 200 نمونه در شهرستان رشت به بررسی علل این مشکل پرداخته شده است در این باره مهمترین دلیل ذکر شده از سوی مصرف کنندگان، نبود تنوع محصولی، نا آگاهی مصرف کنندگان از ارزش غذایی شیر و ناهماهنگی بین خصوصیات این کالا و مطلوبیت مصرف کنندگان بوده است. لذا برای بررسی رابطه قیمت و خصوصیات کیفی شیر از مدل HP استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدل نشان می دهد که در بین خصوصیات کیفی شیر، در کل می توان گفت که شیرهایی که پر چرب با درصد پروتئین بالا و در بسته بندی مناسب با تاریخ انقضای بالاتر و بسته بندی مناسب تر عرضه می شوند در بین مصرف کنندگان از ارزش بالاتری برخوردارند. ضمن اینکه شیرهای تولیدی شرکت پگاه نیز دارای اثر خاص مثبت در نزد مصرف کنندگان است

کلید واژگان :

قیمت گذاری کیفی، خصوصیات کیفی، شیر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک