چکیده :

هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد مرکز آموزش گمرکات استان خوزستان بوده است. فرضیه اصلی این تحقیق به این صورت است که بین مدیریت دانش و عملکرد مرکز آموزش گمرکات استان خوزستان رابطه معناداری وجود دارد. در این تحقیق که برمبنای مدل لاوسون است فرآیند مدیریت دانش شامل شش مرحله خلق دانش ، کسب دانش ، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش می شود. و همچنین با مطالعه مدل های مختلف ارزیابی عملکرد، مدلی تلفیقی و متناسب با مرکز آموزش گمرکات استان خوزستان در نظر گرفته شد. این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی و از نظر روش ، توصیفی پیمایشی و همبستگی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد.که روایی محتوایی آن توسط چند نفر از اساتید مدیریت و همچنین کارشناسان مرکز آموزش گمرکات استان خوزستان مورد تایید قرار گرفت.آزمون های همبستگی و رگرسیون چندگانه برای تحلیل داده های تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. یافته های تحقیق فرضیه اصلی و فرعی تحقیق را تایید کرد و رابطه خطی بین متغیر مدیریت دانش و عملکرد مرکز معنادار شد. در بررسی رابطه میان فرآیندهای مدیریت دانش و عملکرد مرکز مشخص شد که متغیرهای: خلق دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش ، انتشار دانش و بکارگیری دانش هرکدام به تنهایی با عملکرد مرکز رابطه معناداری دارند و در بررسی رابطه توام متغیرهای فرآیند مدیریت دانش بر عملکرد مرکز با استفاده از رگرسیون چندگانه دو متغیر سازماندهی دانش و کسب دانش به عنوان متغیرهای پیش بین بدست آمد.

کلید واژگان :

مدیریت دانش،عملکرد سازمانی، مرکز آموزش، گمرکات استان خوزستان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک