چکیده :

هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تأثیر دو برنامه آموزشی تک جلسه¬ای و دو جلسه ای در تربیت بدنی بر عوامل آمادگی وابسته به بهداشت(تندرستی) دانش آموزان پسر غیرورزشکار بوده است. روش شناسی: روش تحقیق بصورت نیمه تجربی و در مدت هشت هفته به انجام رسید. بدین منظور از عوامل آمادگی جسمانی وابسته به بهداشت، عواملی مثل چربی زیرپوستی، استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری تنه، استقامت و قدرت عضلات شکم، استقامت و قدرت عضلات کمربند شانه¬ای به وسیلۀ آزمون¬های معتبر و ابزار دقیق اندازه¬گیری شده است. در این پژوهش 30 نفر از دانش¬آموزان 16 تا 18 سال که از نظر بدنی سالم و تندرست بوده و فاقد فعالیت منظم و سیستماتیک و همچنین فاقد سابقه فعالیت در باشگاه¬های ورزشی بوده¬اند، به روش تصادفی و به شرط جایگزین، انتخاب و مجدداً نیز بطور تصادفی به دو گروه تک جلسه¬ای( با میانگین قد 46/4±174 سانتی متر و میانگین وزن 17/1±3/65 کیلوگرم ) و دو جلسه¬ای( با میانگین قد 35/7±3/168 سانتی متر و میانگین وزن 17/1±8/57 کیلوگرم ) تقسیم شدند. نتایج: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد: - بین استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری، استقامت و قدرت عضلات شکم، استقامت و قدرت عضلات کمربند شانه ای پیش آزمون و پس آزمون گروه تک جلسه ای تفاوت معنی داری وجود داشته است(000/0p=). - بین درصد چربی پیش آزمون و پس آزمون گروه تک جلسه¬ای تفاوت معنی¬داری وجود نداشته است(255/0p=). - بین استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری، استقامت و قدرت عضلات شکم، استقامت و قدرت عضلات کمربند شانه¬ای پیش آزمون و پس آزمون گروه دو جلسه¬ای تفاوت معنی¬داری وجود داشته است(000/0p=). - بین درصد چربی بدن پیش آزمون و پس آزمون گروه دو جلسه¬ای تفاوت معنی¬داری وجود نداشته است(147/0p=). - تغییرات استقامت قلبی- عروقی(047/0p=) و انعطاف پذیری(024/0p=) گروه تک جلسه¬ای و گروه دو جلسه¬ای تفاوت معنی¬داری نشان داده است. - تغییرات درصد چربی بدن(414/0p=) و استقامت و قدرت عضلات شکم(102/0p=) و عضلات کمربند شانه ای(868/0p=) گروه تک جلسه¬ای و دو جلسه¬ای تفاوت معنی داری نشان نداده است. بحث و نتیجه گیری: یافته های حاضر افزایش معنی دار دو برنامه آموزش درس تربیت بدنی تک جلسه ای و دو جلسه ای در هفته را بر استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری، تأثیر گذار است. اما این پروتکل تمرینی بر میزان درصد چربی بدن تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد و دلیل آن را می توان در نحوۀ فعالیت بدنی آزمودنی¬ها و اختلاف در روش های بکارگرفته شده برای تعیین درصد چربی جستجو کرد که نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد.

کلید واژگان :

تربیت بدنی - تندرستی – دانش آموزان پسر - غیرورزشکار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک