چکیده :

در این مقاله نتیجه یک شبیه سازی رانندگی شرح داده می شود که هدف آن، بررسی تاثیر زیرساخت های کنار جاده بر انتخاب سرعت و تغییر مکان جانبی رانندگان می باشد. نتایج حاصل از تحلیل تصادفات نشان می دهد که سرعت و تغییر مکان جانبی وسایل نقلیه دو عامل اساسی هستند که منجر به تصادفات می شوند. شبیه سازی رانندگی به عنوان وسیله ای که شامل عوامل انسانی در دستورالعمل های کنار جاده می باشد عمل می کند. خصوصیات کنار جاده که مورد مطالعه قرار گرفتند شامل: درختان، گاردریل ها، موانع، تابلو ها و خطوط اضطراری بودند. بررسی ها نشان داد که رانندگان تمایل دارند هنگامی که برای اولین بار به این حفاظ های ایمنی می رسند از آن ها فاصله گرفته و سرعتشان را به تدریج کم کنند. نوع و اندازه حفاظ های ایمنی که نمایان می شدند خیلی مهم نبود بلکه تنها وجود آن ها تاثیرگذار بود. درختان تاثیر زیادی روی سرعت رانندگان نداشتند مگر آن هایی که خیلی نزدیک لبۀ جاده (حدود 2 متر) بودند. برای شرایط مختلف در قسمت های مستقیم جاده یا بزرگراه، انواع مختلف گاردریل به تنهایی روی سرعت و موقعیت جانبی تاثیر نداشتند اما وجود یا عدم وجود یک خط اضطراری روی رفتار رانندگان تأثیر گذار بود. همچنین زمانی که یک حفاظ بتنی استاندارد 75/0 و 9/0 متری همراه با خط اضطراری ظاهر می شد، رانندگان نسبت به شرایط دیگر بیشتر به لبۀ جاده نزدیک می شدند.

کلید واژگان :

شبیه سازی رانندگی، زیر ساخت های کنار جاده، سرعت، تغییر مکان جانبی، گاردریل و موانع



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک