چکیده :

امروزه ابنیه تجاری نقش زیادی در مشارکت همگانی در کیفیت محیط دارند. اقتضاء و دغدغه های زمانی فاصله ی گفتمانی مشارکت پذیر بین شهروندان را دچار مشکل کرده است. این اتحاد و همبستگی در سامانه ی شهری می تواند الگویی اجتماعی و رویداد پذیر باشد.عدم حوزه ی بازار متمرکز به عنوان مرکز محله ی تجاری پایدار در شهر یزد نیز ما را برانگیخته کرد تا ذهنیت خود را به عینیت بدل کنیم. در این جستار بنا بر اهمیت مرکز شهر و جایگاه ابنیه تجاری در سامانه کیفی محیط به بررسی اهمیت بعد مورفولوژیک، بعد ادراکی، بعد بصری، بعد عملکردی و مهمتر از همه بعد اجتماعی با تاکید بر طرح پیشنهادی طراحی شده در شهر یزد پرداخته می شود. متدلوژی تحقیق و تفحص با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و تحلیل و آنالیز داده ها به صورت اتود و اسکیس در قالب فرم و فضا به رشته ی تحریر در آمده است. در پایان مجموع تحلیل و بررسی ها حکایت از آن دارد که می توان با الگوی طراحی معماری پایدار همخوان و همجوار با بافت تاریخی یزد این رویداد تعلق پذیر را زنده و پویا کرد.

کلید واژگان :

ابنیه تجاری، مرکز محله، یزد، کیفیت محیط، توسعه پایدار.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک