چکیده :

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل سازمانی از جمله فرهنگ سازمانی ، ساختار سازمانی، آموزش، منابع انسانی، جریان اطلاعات و ارتباطات، فن‌آوری اطلاعات، و شفافیت اسناد بر عملکرد مدیریت دانش و مؤلفه‌های خلق دانش، ذخیره دانش، به کارگیری دانش، و انتقال و اشتراک دانش در آموزش و پرورش شهر سبزوار می‌باشد. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه این پژوهش کارکنان آموزش و پرورش شهر سبزوار هستند که با توجه به حجم جامعه، نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عمل آمد و در نهایت 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در نهایت پس از توزیع پرسشنامه 143 مورد پرسشنامه صحیح قابل تحلیل جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاد شد. یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشانگر آن بودند که متغیرهای فرهنگ سازمانی، آموزش، و فن‌آوری اطلاعات تأثیر مثبت معنی‌داری روی عملکرد مدیریت دانش دارند. با این وجود سایر متغیرها از جمله منابع انسانی تنها در مؤلفه خلق دانش روی عملکرد مدیریت دانش تأثیر مثبت معنی‌دار دارد و سایر متغیرها نیز با وجود اینکه همبستگی مثبتی با عملکرد مدیریت دانش و مؤلفه‌های آن دارند، تأثیر آن‌ها از نظر آماری معنی‌دار نمی‌باشد.

کلید واژگان :

مدیریت دانش،عملکرد سازمانی ،فرهنگ سازمانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک