چکیده :

بسیاری از دانشمندان مدیریت دولتی و آموزش عالی دریافته‌اند که مدیریت دولتی نوین به تنهایی برای چارچوب تئوری داده‌های تجربی‌شان کافی نیست و چارچوب سازمان شبکه‌ای را گسترش داده‌اند. این مقاله چارچوبی تحلیلی است که از یک طرف مقایسه‌ای میان عناصر مدیریت دولتی نوین و سازمان شبکه‌ای و از طرف دیگر چهار متغیر؛ تضاد میان نظام سیاسی متمرکز و فدرال، خصوصی یا عمومی بودن موسسه آموزش عالی، بزرگ و یا کوچک بودن موسسات آموزش عالی و نوع رشته، سخت یا نرم و محض یا کاربردی را ارائه می‌دهد. در این پژوهش دانشگاهای دو کشور سوئیس و نروژ مورد بررسی قرار گرفته‌اند. هشت دانشگاه از کشورهای سوئیس و نروژ انتخاب گردیده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه‌های نروژ به عناصر مدیریت دولتی نوین تمایل بیشتری دارند، در صورتی که دانشگاه‌های سوئیسی عناصر بیشتری از سازمان شبکه‌ای را دارا می‌باشند و اصلاح مدیریتی در نروژ بیشتر از سوئیس است. هر چه رشته‌ها سخت و کاربردی‌تر می‌گردند به مدیریت دولتی نوین نزدیکتر می‌شوند.

کلید واژگان :

مدیریت دولتی نوین، سازمان شبکه‌ای، الگوهای اداره دانشگاهی، آموزش عالی، سیاستگذاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک