چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت زمان با موفقیت تحصیلی دانش آموزان بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مقایسه ای و جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 21-29می باشد. نمونه آماری تعداد 610نفر دانش آموز میباشد که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند و به پرسشنامه مدیریت زمان پاسخ دادند. معدل کل دانش آموزان نیز به عنوان شاخص موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل گویه ها و پایایی از طریق محاسبه آلفای کرانباخ بررسی شد. از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون (tاستفاده گردید. نتایج نشان داد بین مدیریت زمان و ابعاد چهارگانه آن با موفقیت تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. بین دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و عادی از نظر مدیریت زمان و موفقیت تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. در بین دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و عادی از نظر میزان ابعاد چهارگانه مدیریت زمان، در سه بعد هدفگذاری، برنامه ریزی زمانی و تعهد به اجرای برنامه تفاوت معنی دار بود. لیکن در بعد اولویت بندی اهداف و فعالیتها تفاوت معنی داری بین دانش آموزان دو مدرسه مشاهده نشد.در بررسی نقش جنسیت بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر مدیریت زمان تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی در بعد موفقیت تحصیلی تفاوت معنی دار بود. در بررسی ابعاد چهارگانه، بین دانش آموزان دختر و پسر در سه بعد هدفگذاری، برنامه ریزی و اولویت بندی اهداف تفاوت معنی داری مشاهده نشد، ولی در بعد تعهد به اجرای برنامه تفاوت معنی داربود

کلید واژگان :

مديريت زمان، موفقيت تحصيلي، هدفگذاری، برنامه ريزی زماني، تعهد به اجرای برنامه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک