در حال حاضر تأکيد خاصي بر رابطه سرمايه اجتماعي و توسعه در ابعاد و مقیاسهای مختلف وجود دارد. مديريت شهري نيز که تصميمات آن تأثیر مثبت يا منفي انکار نشدني بر تأمين کيفيت زندگي مردم و توسعه شهري دارد نمیتواند خود را بینیاز از چنين سرمایهای بداند. ازاینرو مديريت شهري بايد با ايجاد اعتماد در مردم و نيز ايجاد زمینههایی براي پيوند بيشتر آنان با خود در شکلگیری و گسترش سرمايه اجتماعي و بهرهگیری از آن عمل کند. دراینبین عملکرد مديريت شهري میتواند در تقويت چنين سرمایهای تأثير بسزايي داشته باشد. چراکه مردم مديريت شهري را با توجه به عملکرد آن در تأمین نيازهايشان میسنجند و عدم رضايت از اين عملکرد منجر به بیاعتمادی و سست شدن روابط بين اين نهاد و مردم میگردد. با توجه به اهميت اين موضوع، در اين تحقيق سعي بر آن بوده که نقش رضايت از عملکرد مديريت شهري شهر آشخانه در ايجاد سرمايه اجتماعي موردسنجش قرار گيرد. رويکرد کلي تحقيق، توصيفي-تحليلي، روش عمده جمعآوری دادهها، روش ميداني و ابزار آن، پرسشنامه است. روش نمونهگیری، نمونهگیری چندمرحلهای و روش تحليل دادهها آزمون همبستگي پيرسون و T تک نمونهای است. نتايج تحقيق نشاندهندهی سرمايه اجتماعي نسبتاً بالا در شهر آشخانه است. رابطه بين عملکرد مديريت شهري و سرمايه اجتماعي رابطه مستقيم است و بدين ترتيب میتوان نتيجه گرفت که شهرداري با بهبود عملکرد و افزايش سطح رضايت شهروندان میتواند در جهت بهبود مؤلفههای سرمايه اجتماعي (اعتماد به مديريت شهري و انسجام اجتماعي) گام بردارد.
کلید واژگان :سرمایه اجتماعی، اعتماد، پیوند و انسجام اجتماعی، مدیریت شهری، شهر آشخانه
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک