چکیده :

امروزه سرمایه اجتماعی به عنوان مجموعه ای از ارزش های غیر رسمی، ضرورتی انکارناپذیر به منظور دستیابی به اهداف و ارتقا سطح همکاری هاست. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در پیشبرد اهداف تعاونی های تولیدی، به صورت توصیفی-پیمایشی بر روی اعضا تعاونی های تولیدی گلخانه ای شهرستان کرمانشاه انجام گردید. نمونه آماری 85 نفر بودند که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی انتخاب و با پرسشنامه ای روا و پایا مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش گویای تاثیر انگیزه فردی به میزان 96%، ایجاد روحیه همکاری بین اعضا به میزان 95%، مشارکت فعال اعضا به میزان 94/6%، وجود حسن نیت بین اعضا تعاونی به میزان 93/8%، تمایل نسبت به ارتقا دانش کاری به میزان 92/4%، ارتباط با تعاونی های دیگر به میزان 91/6%، استفاده از تجربیات تعاونی های دیگر به میزان 91%، در اختیار گذاشتن تجارب مفید خود با تهعاونی های دیگر به میزان 90/4%،آگاهی نسبت به بازارهای جهانی به میزان 89/8%، توجه به نظرات جامعه و تعامل با جامعه بهمیزان 86/2%، وجود اعتماد متقابل بین اعضا تعاونی به میزان 86% و وجود تصویر مشترک از آینده در بین اعضا به میزان 85/8% بر پیشبرد اهداف تعاونی هاست. لذا توصیه می شود عوامل موثر بر سرامایه اجتماعی در راستای توسعه ی واحدهای کارآفرینی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کلید واژگان :

سرمایه اجتماعی/تعاونی های تولیدی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک