چکیده :

امروزه رمز موفقیت سازمان ها در مدیریت دانش و بهره وری است. تا چندسال آينده مقوله دانش به عنوان جزء لاينفك تمامي مجموعه هاي سازماني در بخش مختلف خواهد شد و سازمانهايي در اين زمينه موفق خواهند بود كه زيرساختهاي لازم براي پياده سازي و تسهیم آن را فراهم كرده و چارچوب مناسب آن را طراحي كنند. تسهیم دانش یکی از اساسی‌ترین گام‌ها در فعالیت‌های مدیریت دانش است که اگر به درستی در سازمان به کار گرفته شود می توان ضمن حفظ رقابت در بازار کار، دانش و تخصص سازمانی را به اشتراک گذاشت و بهره‌وری سازمان را افزایش داد. برای رسیدن به این موفقیت باید عوامل موثر بر تشویق کارکنان جهت تسهیم و به اشتراک گذاشتن دانش را شناخت. لذا تحقیق حاضر با هدف شناسایی انگیزاننده‌های تسهیم دانش و بهره‌وری سازمانی ناشی از آن انجام گرفته است. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی و نمونه آماری شامل 139 نفر از کارکنان ادارت آموزش و پرورش استان خوزستان بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه بود و داده ها در سطح آمار استنباطی به وسیله همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس و آزمون شفه با استفاده از نرم افراز 22 SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رفتار تسهیم دانش از طریق ابعاد فرهنگ‌سازمانی و ویژگی‌های فنی سیستم برانگیخته می‌شود و تسهیم دانش با بهره‌وری سازمانی دارای رابطه مثبت و معنی‌داری است. در مورد عوامل تأثیر گذار بر رفتار تسهیم دانش مشخص شد که عامل اعتماد به همکاران دارای بالاترین اولویت است، پس مشخص می شود که اگر کارکنان به همدیگر اعتماد داشته باشند، دانش خود را به اشتراک می گذارند و در نتیجه بهره وری سازمان افزایش می یابد.

کلید واژگان :

مدیریت دانش،تسهیم دانش،کارایی،اثربخشی، بهره وری سازمانی، آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک