چکیده :

هدف کلی این پژوهش شناخت رابطه بین پایبندی به اصول تعاون و نقش آن در کارآفرینی است. نمونه آماری این تحقیق را 9 تعاونی برتر استان آذربایجان شرقی در سال 1393 تشکیل می دهندکه جهت انجام مقایسه، 9 تعاونی نیز از سایر تعاونی-های بصورت تصادفی انتخاب گردیده است. این تحقیق به روش میدانی انجام شده است که 18 عدد پرسشنامه در رابطه با پایبندی شرکت¬های تعاونی به اصول تعاون از هر شرکت تعاونی و 20 پرسشنامه نیز در رابطه با کارآفرینی از مدیران اصلی تعاونی¬ها تکمیل شده است. روش¬های آماری این تحقیق که با کمک نرم افزار spss انجام شده است، با استفاده از آزمون¬های ناپارامتری ویل کاکسون، میانه و کی¬دو با توجه به ماهیت متغیرها می¬باشد. روایی پرسشنامه از نظر صاحب¬نظران دانشگاهی و کارشناسان اجرای مطلوب و سطح پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمده است. با توجه به یافته¬های تحقیق بین کارآفرینی و موفقیت تعاونیها رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین میزان پایبندی به اصول تعاون و موفقیت تعاونی¬ها رابطه معنادار مشاهده گردید. علاوه بر این، رابطه بین پایبندی به اصول تعاون و کارآفرینی ارتباطی معنادار می باشد. بررسی تاثیر میزان تحصیلات مدیران بر کارآفرینی و پایبندی شرکت تعاونی به اصول تعاون نشان داد که این تاثیر معنادار نمی باشد. در بررسی جزئیات ابعاد کارآفرینی و ارتباط آن با موفقیت تعاونی مشخص گردید که تنها بین کنترل درونی، تحمل ابهام و تحمل فشار و سختی رابطه معنادار با موفقیت تعاونیها برقرار است و بین ابعاد نوآوری و خلاقیت و ریسکپذیری رابطه معنادار با موفقیت تعاونیها وجود ندارد. همچنین با بررسی یکایک اصول تعاون مشاهده گردید که تنها اصول کنترل دموکراتیک، آموزش و اطلاع رسانی و توجه به جامعه با موفقیت تعاونیها ارتباط معنادار وجود دارد و بین اصول عضویت آزاد، مشارکت اقتصادی اعضاء، خودگردانی و همکاری تعاونیها با موفقیت تعاونیها رابطه معنادار وجود ندارد.

کلید واژگان :

کارآفرینی، اصول تعاون، تعاونی برتر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک