چکیده :

دوزبانگی، همواره از مسایلی بوده است که بر فرایند آموزش تعداد زیادی از افراد جامعه تأثیر دارد و به همین علّت، همواره مورد پژوهش های بسیاری قرار گرفته است. دانش آموزان ترکمن نیز، بخشی از افراد دوزبانة کشورمان را تشکیل می دهند که تا کنون از تحقیق در مورد تأثیر دوزبانگی بر روند تحصیلی ایشان، غفلت شده است. هدف از پژوهش حاضر، نیل به این مقصود است. دوزبانگی دانش آموزان ترکمن، از نوع فعّال و افزایشی است. از لحاظ حوزة رفتار زبانی، نمی توان دوزبانگی ایشان را در یکی از زیرشاخه های مزبور، جای داد. به طور کلّی، دوزبانگی تأثیر آشکاری را در روند تحصیلی این دانش آموزان ندارد؛ امّا این امر، بسته به موقعیّت اجتماعی آنان، متفاوت است. دانش آموزانی که موقعیّت اجتماعی مناسب تری دارند، بهتر توانسته اند خود را با شرایط آموزش به زبان دوم وفق دهند؛ امّا تقریباً صد در صد ایشان در درس ریاضی، مشکل داشته اند و تنها وقتی مشکلشان برطرف شده که درس مزبور به زبان ترکمنی برایشان توضیح داده شده است. اکثر دانش آموزان ترکمن، هنگام صحبت به زبان فارسی، لغزش های کلامی دارند که ماحصل ترجمة تحت اللّفظی زبان ترکمنی به فارسی است.

کلید واژگان :

زبان ترکمنی، دوزبانگی فعّال، دوزبانگی افزایشی، دوزبانگی طبیعی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک