چکیده :

اگرچه ماهیت ذاتا فرهنگی صنایع دستی اجازه استفاده از هر نوع بسته¬بندی را نمی¬دهد؛ اما تجربیات موفق و طیف گسترده مخاطبان خارجی صنایع دستی انگیزه بررسی چنین موضوعی شده است. هدف از این تحقیق آشنایی با بسته بندی لاکچری و اصول حاکم بر آن است. در پی پاسخ به این پرسش هستیم که آیا امکان استفاده از مفهوم لاکچری در بسته بندی صنایع دستی هست. بدین منظور روش توصیفی تحلیلی و امکان سنجی استخدام شده است. بدلیل نبودن اطلاعات مکتوب علمی راجع بسته های لاکچری، این ویژگی ها از روی تحلیل نمونه¬هایی از بسته های لاکچری موجود در اینترنت استخراج شده است. معیار انتخاب این بسته ها انتساب به نام لاکچری و تعلق به یکی از 35 برند لاکچری (براساس آمار شرکت دیلوتی لندن)بود. پس از تحلیل این بسته ها، ویژگی های مشترک آنها استخراج و سپس امکان استفاده از آنها در صنایع دستی و چالش¬های پیش رو بررسی شده است. در این مقاله به بسته¬بندی لاکچری به عنوان بخشی از خود محصول و دارای ارزشی همسو با آن نگاه شده است. یافته ها بیان میکند ویژگی¬هایی از قبیل لاکچری کلاسیک محور، لحظه مکث، تجربیات چند حسه، تولید محدود و نمادگرایی گرچه قابل اجراست؛ اما ویژگی جنسیت¬گرایی باتوجه به فرهنگ ایرانی صنایع دستی باید مورد بازنگری قرارگیرد. همچنین محوریت برندینگ در این بسته ها؛ لزوم ایجاد یک برند ملی برای بسته های صنایع دستی و حرکت بسته های لاکچری تحت لوای آنرا مشخص کرد. به علاوه باید مراقب بود ارزش بسته بندی لاکچری از ارزش کالای محتوی خود پیشی نگیرد.

کلید واژگان :

بسته بندی، لاکچری، صنایع دستی، تجربه، امکان سنجی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک