چکیده :

با توجه به نامگذاری سال 1391 با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نیز سال 1392 به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، این امر با توجه به استمرار حرکت جامعه در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیز سند چشم انداز و نیز با الهام گرفتن از دین مبین اسلام صورت گرفته است. توليد و کار در فرهنگ اسلامي و ايراني از جايگاه ويژه اي برخوردار مي باشد. با نيم نگاهي به آموزه هاي ديني به خصوص آيات کلام الله مجيد و روايات وارده از پيامبر گرامي اسلام (ص) و ائمه معصومين (ع) و نيز پيشوايان و بزرگان ديني و مذهبي به روشني جايگاه والا و برجسته توليد، کسب و کار به روشني آشکار مي گردد. این امر مستلزم استفاده و بکارگیری تمامی اقشار جامعه در فرایند تولید و توسعه می باشد. به طوریکه تحولات سريع اقتصادي، صنعتي و فرهنگي در چند دهه اخير در قالب فرایند جهانی شدن و نياز جوامع به تقويت ساختارهاي دانايي محور و توليد ثروت از دانش، احتياج به يک بسترسازي مناسب جهت توليد علم و فن به شدت احساس مي شود. پرداختن به مقوله کارآفريني و تربيت و آموزش دانش آموختگاني که داراي توانايي ها و مهارت هاي لازم براي راه اندازي يک کسب و کار مناسب باشند، از وظايف اصلي هر دانشگاه محسوب مي شود. بر این اساس به منظور توسعه و تحقق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در جامعه، تحقق دانشگاه کارآفرین هماهنگی و ارتباط منطقی بین بخش های مختلف دانشگاه و آگاهی از نیازهای مهم و پایه ای اشتغال شهروندان و بویژه دانش آموختگان و فارغ التحصیلان اجتناب ناپذیر می باشد. لذا یکی از مهمترین راهکارهای تولید ملی در جامعه تحقق دانشگاه کارآفرین می باشد. بنابراین ترسیم راهکارها و راهبردهای تولید ملی در جامعه در گرو تحقق دانشگاه کارآفرین می باشد. در اين مقاله ضمن پرداختن به مفاهيم كارآفرينی، تولید ملی و دانشگاه كارآفرين به اين مهم پرداخته شده كه تحقق دانشگاه کارآفرین چگونه می تواند به افزایش تولید ملی کمک نماید. به عبارت دیگر گسترش دانشگاه کارآفرین در ایران چگونه مراحل توسعه و پیشرفت جامعه را در قالب تولید ملی میسر می سازد.

کلید واژگان :

تولید ملی، کارآفرینی، دانشگاه کارآفرین، اشتغال، رفاه اجتماعی، مراکز رشد و انکوباتورها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک