چکیده :

امروزه شاهد رقابت شهرها در راه رسيدن به توسعه شهري هستيم.ابعاد توسعه شهري نه تنها در حوزه جغرافياي بلكه در حوزه اقتصادي نيز قابل رصد است.شايد بتوان اين چنين متصور بود كه توسعه اقتصادي شهرها بر توسعه جغرافياي آنها تقدم دارد اما اين چرخ اقتصاد شهري است كه سبب مي شود ابعاد شهر روز به روز وسيع تر شود و در اين گسترش جغرافيايي از دست ندادن هويت شهري امري ضروري است.شايد بتوان عصر حاضر را "عصر بي هويتي شهرها" ناميد.به نظر ميرسد عدم وام گيري طراحان شهري از نمادهاي فرهنگي كه ريشه در اعتقادات ملي و مذهبي عامه مردم دارد عاملي براي از دست دادن هويت شهري است.از سوي ديگر گردشگري به عنوان يك ابزار كارآمد در راستاي توسعه شهري سالهاست كه مورد توجه اكثر شهرهاي بزرگ جهان قرار دارد و در اين بين تمركز بر گردشگري شهري مسير دستيابي به اين توسعه را هموار مي سازد. همچنين توجه به منظر(سيماي)شهري و خلق يك تصوير مناسب از مكان مي تواند تمايزات يك شهر را تا رسيدن به يك برند بين المللي هدايت كند تا جايي كه با شنيدن نام يك كشور تصوير يك شهر در ذهن ما تداعي مي شود كه در اين راه نقش طراحان شهري و جامعه معماري بيش از بيش پر رنگ تر به نظر مي رسد.اين مقاله با بررسي ابعاد گردشگري شهري به نقش انكار ناپذير آن در راه طراحي صحيح شهري در مسير توسعه مي پردازد.

کلید واژگان :

گردشگري شهري،معماري،توسعه شهري،تصوير شهر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک