چکیده :

روانشناسی صنعتی/سازمانی یکی از رشته هاي تخصصی است که درون حوزه وسیع روان شناسی قرار گرفته است و رفتارهاي آدمی را در محل کار مطالعه می کند. روان شناسی صنعتی و سازمانی دو هدف دارد: اول انجام تحقیق به منظور افزایش دانش و درك ما از رفتار کاري انسان، دوم پیاده کردن آن دانش براي بهبود رفتاري کاري در محیط کار و شرایط روان شناختی کارگران. هدف علمی روان شناسی صنعتی/سازمانی مطالعه و درك هر فرد براي انجام - تمام جنبه هاي رفتار در کار می باشد. فعالیت به دو عامل اصلی دانش و انگیزه نیاز دارد که در پرتو برخورداري از این دو عامل می توان انجام موفق هر فعالیت هدفمندي را پیش بینی کرد و در مجموع افراد به واسطه این عوامل است که صاحب قدرت خواهند بود و با افزایش سطح این دو عامل هر سازمان می تواند تصویر روشنی از آینده را براي دستیابی به اهدافش ترسیم نماید. (همشهري، 8 آذر). نظریه پردازان کلید موفقیت سازمانی را مدیریت موثر نیروي انسانی می دانند و با وجود حرکت سریع سازمانها به سوي فن آوري، نقش انسان به عنوان عامل حیاتی و استراتژیک سازمان بیش از بیش مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو جلب رضایت کارکنان و علاقمند کردن بیشتر آنها به شغل مورد تصدي و در نتیجه برآورده شدن اهداف سازمانی از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به اهمیت انگیزش و تأثیر آن در عملکرد شغلی و اینکه عملکرد شغلی باعث بقاي یک سازمان می شود باید هر چه بیشتر به این عنصر مهم توجه شود.

کلید واژگان :

انگیزش، عملکرد شغلی، روانشناسی صنعتی/ سازمانی، خصوصیات شغلی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک