هر خرابی پیش رونده یک پدیده فاجعه بار سازه ایست که می تواند بخاطر خطرات انسانی یا طبیعی اتفاق افتد. در مکانیزم خرابی پیش رونده ، یک خرابی موضعی منفرد ممکن است سبب تغییر شکل های قابل توجهی شود که منجر به انهدام یک سازه شود. شیوه های رایج در تحلیل و طراحی خرابی پیش رونده ، بطور کلی روی جلوگیری از خرابی پیش رونده بخاطر بارهای غیر معمول ثقلی و انفجار تمرکز می کنند، اما رفتار خرابی پیش رونده بخاطر بار زلزله توجه زیادی را آنطور که باید، بخود جلب نکرده است. در این تحقیق با استفاده از روش مسیر جایگزین انتقال بار و با استفاده از آیین نامه GSA2003 و نیز تحلیل های استاتیکی غیر خطی و دینامیکی غیر خطی در نرم افزار OpenSEES به بررسی سه سازه فولادی با سیستم باربر جانبی دوگانه قاب خمشی متوسط و مهاربند هم محور ویژه پنج، ده و پانزده طبقه به صورت سه بعدی در مقابل خرابی پیش رونده پرداخته شده است و اثرات حذف ستون همراه با مهاربند و بدون مهاربند در برابر خرابی پیش رونده بررسی و با همدیگر مقایسه شده است. پس از بررسی کردن نتایج تحلیل های استاتیکی غیر خطی و دینامیکی غیر خطی مشاهده شد که حذف ستون همراه با مهاربند بحرانی ترین حالت را برای سازه بوجود می آورد.
کلید واژگان :خرابی پیش رونده، تحلیل استاتیکی غیر خطی، تحلیل دینامیکی غیر خطی، سازه های فولادی دوگانه، قاب خمشی و مهاربند ویژه
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6146740291810644
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری - دانشگاه شهید بهشتی تهران
- برگزار کنندگان : دانشگاه شهید بهشتی تهران
- تاریخ ثبت : 1395/04/12 00:25:18
- ثبت کننده : سینا رضایی
- تعداد بازدید : 281
- تعداد فروش : 0