چکیده :

بهره برداری حداکثری از ظرفیت های تولیدی واحدهای صنعتی، همواره از دغدغه های مدیران و موضوع مهمی برای پژوهشگران بوده است. در شرایط حاضر که بر استفاده بیشتر از توانایی ها و سرمایه های ملی در تولید تاکید می شود، این امر اهمیت فراوانی پیدا می نماید. از این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش مدیریت دانش سازمانی در افزایش میزان تولید بهره ور واحدهای قطعه‌ساز در صنعت خودرو می پردازد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه پرسنل شاغل در شرکت های منتخب می باشند. نمونه گیری به روش طبقه ای بوده که برای 230 نفر از کارکنان خطوط تولید، و 77 نفر از مدیران، کارشناسان و متخصصین فنی، پرسشنامه مجزا در دو بازه زمانی مختلف توزیع گردید. یافته های پژوهش نشان داد، از نگاه کارکنان، به ترتیب مولفه های انتقال و بکارگیری دانش و از نگاه مهندسین و مدیران، مولفه های ذخیره سازی و بکارگیری دانش از متغیرهای مدیریت دانش بیشترین نقش را در افزایش میزان تولید این کارخانه ها دارند. با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، تاثیر عواملی نظیر تامین مواد اولیه، مشتریان، انگیزه های افراد و مسائل سیاسی بین المللی به عنوان متغیرهای مزاحم در روند انجام این پژوهش، نیز مورد توجه پژوهشگران بوده است. در پایان نیز پیشنهاداتی برای اثرگذاری بهتر و بیشتر نتایج پژوهش ارائه گردید.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، تولید، صنعت خودرو



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک