چکیده :

چکیده- امروزه سازمان‌ها با افزایش سرعت، شدت، در شرایط متفاوت داخلی و خارجی مواجه هستند. متناسب کردن اهداف سازمان، دیدگاه کارکنان، نگرش مدیران، استراتژی‌ها، فعالیت‌ها و... از مهم‌ترین وظایف مدیریت ارشد یک سازمان است. بدون تردید رعایت مراحل تغییر و نیز آماده‌سازی فضای داخلی سازمان و اندیشه کارکنان برای این اقدام مهم، کاهش تعارضات درون سازمانی، کاهش هزینه‌ها و سرعت متناسب را در مواجه شدن با تغییرات در پی دارد. در این میان آگاهی از آموزش‌های مناسب و متناسب با فعالیت سازمان و اجرای آنها در تحقق این وظیفه حائز اهمیت است. مقاله حاضر با بهره گیری از نتایج تحقیقات پیشین و با مطالعه اسنادی و ماهواره ای به بررسی رشد و توسعه فرهنگ سازمانی میپردازد. در تحقیق حاضر ضمن ارائه تعاريفی در شناخت فرهنگ سازماني، نقش فرهنگ در عملکرد و اثربخشي سازمان و فرايند مديريت بر فرهنگ سازمان عنوان گردید. در نهایت طبقه بندی فرهنگ های سازمانی (دیانا فیزی)، عوامل مؤثر بر نحوه تغيير و روش‌هاي تغيير و توسعه فرهنگ سازماني ارائه شده است. در نتیجه، مدیران باید فرهنگ موجود در سازمانهای خود را شناسایی و تحلیل کنند، فرهنگ و ارزشهای مناسبی که اهداف آنها را حمایت کند مشخص و سپس ایجاد نمایند. و در مواقع مورد لزوم برای طرد و یا اصلاح بعضی از فرهنگهای رایج سازمانی راه حلهای مناسبی را انتخاب نمایند.

کلید واژگان :

فرهنگ سازماني، اثربخشي، توسعه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک