چکیده :

هدف: پژوهش حاضر به بررسی راهبردهای فراشناختی و خودتنظیمی و ارتباط آن با یادگیری پرداخته بود. روش: روش پژوهش تحلیلی- توصیفی با رجوع به منابع معتبر علوم تربیتی و اطلاعات علمی – اینترنتی و با استناد به کتب و ترجمه کتب و مقالات مربوطه به تجزیه و تحلیل آن پرداخته شد. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی یافته‌های تحقیق نشان داد كه افراد با فراگیری راهبردهای فراشناختی و خودتنظیمی و توجه به اجزای اصلی آن ازجمله درک قوت و ضعف‌ها، انتخاب اهداف واقع ‌بینانه طرح‌ریزی برای اهداف و ارزشیابی کارها بهتر عمل می‌کنند؛ لذا یادگیرندگان کنترل بیشتری بر اعمال خود خواهند داشت؛ و با کاربست آن‌ها از تداخل شناختی و دل‌مشغولی‌های ذهنی منفی ناشی از نقص حافظه کوتاه ‌مدت و دیگر عوامل حواس‌پرتی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

کلید واژگان :

فراشناخت، خود تنظیمی، یادگیری.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک