چکیده :

صنعت توریسم با درآمد سالانه نزدیک به 1000 میلیارد دلار در جهان، یکی از مهمترین پدیدهاي قرن حاضر است که علاوه بر فقرزدایی، عدالت گستري و اشتغال زایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده و فقرا نیز ایجاد شغل میکند. براساس آمار منتشره سازمان جهانی توریسم، تعداد گردشگران در سطح جهان از سال 1950 تاکنون 36 برابر شده است. به طوریکه از 25 میلیون نفر در سال 1950 ، به حدود 1018 میلیون نفر در سال 2010 افزایش یافت. در این بین،گردشگري براي ایران که وابستگی شدیدي به درآمدهاي نفتی دارد، می تواند به عنوان راه حلی براي رهایی از وابستگی به درآمدهاي نفتی و خروج از اقتصاد تک محصولی باشد. گردشگري مفهومی بسیار گسترده در ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده و به یک صنعت بدل شده به طوري که از آن به عنوان صادرات نامرئی که مرکز اقتصادي آن در شهرها هست، نام می برند. در این میان شهر اردبیل نیز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی خود، داراي استعدادهاي فراوانی در زمینه گردشگري می باشد. لذا پژوهش پیشرو با روش توصیفی – تحلیلی با استفاده از روش بررسی میدانی و مشاهد هایی و مصاحبه ایی به ارائه استراتژیها و راهبردهاي موثر در توسعه شهر با استفاده از گردشگري شهري پرداخته شده است. تحلیل داده هاي میدانی و عینی ؛بیانگر این واقعیت است که منطقه داراي نقاط قوت و فرصت اصلی در جهت پیشروي توسعه گردشگري شهري اردبیل می باشد. و لی کمبود سرمایه گذاریها، ضعف تبلیغات و ضعف اختیارات سازمانی و نهادي و ... موانع اصلی توسعه گردشگري شهري اردبیل به شمار می رود .

کلید واژگان :

توریسم، اقتصادي، اشتغال، جاذبه هاي گردشگري، شهر اردبیل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک