چکیده :

نظام آموزش و پرورش به عنوان یک سیستم آموزشی دارای ساختار سازمانی گسترده بوده و از معدود سازمان هایی است که منابع انسانی متشکل از معلمان، مدیران، کارکنان، دانش آموزان و والدین در تمام مراحل فراگرد سیستمی(درونداد، فرآیند، برون داد، بازخورد) نقش کلیدی ایفا می نمایند. چنانچه بخواهیم با رویکرد اقتباسی – اقتضائی و فارغ از رویکرد کپی برداری، مدیریت سرمایه های نامرئی مبتنی بر دانش، تفکر و خلاقیت را از حوزه های مدیریت صنعتی و دولتی که سال ها گفتمان نظری، آکادمیکی و پژوهشی صاحبنظران و پژوهشگران در حوزه ایجاد، نگهداشت و مدیریت سرمایه¬های دانایی محور را پشت سر گذاشته، وارد عرصه ی مدیریت نظام آموزشی نماییم، ابتدا نیازمند بررسی تحلیلی، آسیب شناسی و تفکر راهبردی در این زمینه هستیم. زیرا نظام آموزشی به عنوان نهاد تربیت کننده نیروهای انسانی آینده و لااقل در جهت افزایش کارآمدی درونی و اثربخشی بیرونی چاره¬ای جز رویکرد مثبت به مدیریت سرمایه ها نخواهد داشت. در مقاله حاضر با رویکرد توصیفی – تحلیلی، زیرساخت¬های استقرار مدیریت سرمایه های نامرئی در نظام آموزشی و کارکرد¬های هم افزایندگی و بازتولید کنندگی آن¬ها را به عنوان رهیافتی جدید در عرصه ی مدیریت آموزشی بررسی کرده ایم و در نتیجه مدلی را تحت عنوان مدل برهمکنش های سینرژیک سرمایه های نامرئی در قالب رویکرد سرمایه ای به مدیریت نظام آموزشی معرفی کرده ایم.

کلید واژگان :

سرمایه، سینرژی، مدیریت نظام آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک