مقاله حاضر به بررسی نقش پست مدرنیسم در برنامه درسی می پردازد. بدین منظور تلاش شده علاوه برمفهوم و ویژگیهای آن ، دیدگاه پست مدرنیسم در خصوص عناصر و موارد مربوط به برنامه درسی ازجمله اهداف تعلیم وتربیت ، موضوع های درسی ، معلم ، دانش آموز ، سبکهای یادگیری ، نحوه ارزشیابی ، روش تدریس ، مدیریت مدرسه ، روابط انسانی ،تکنولوژی آموزشی و مدرسه مورد بررسی قرار گیرد. پست مدرنیسم به عنوان یک جریان فکری با ویژگی های همچون نفی کلیت گرایی ، انکار حقایق مطلق ، اعتقاد به پلورالیسم و کثرت گرایی، توجه به گفتمان های متعدد و معرفت زمینه ای، پرهیز از عقل گرایی صرف و توجه به طبقات مختلف جامعه مطرح شده است،بنابراین می توان گفت که در تعلیم و تربیت پست مدرنیسم ، برنامه ریزان درسی باید به فرهنگ ها ، ارزشها و نیازهای محلی و منطقه ای توجه کنند. ضروری و لازم است که به تمامی گروهها و به خصوص آنهایی که صدایشان درجامعه شنیده نمی شود برنامه ریزی انجام شود و کاربرد برنامه ها به صورت فراگیر و تعمیم پذیر نباشد و از برنامه ریزی محلی نشات گرفته باشد. به جای تکیه صرف بر مبانی فلسفی و منطقی، بایدنقش زبان، فرهنگ و مولفه ی اجتماعی را نیز درتعلیم وتربیت مهم دانست. این کار از طریق مطالعه فرهنگ های دیگر امکان پذیر می شود. مدارس و نواحی آموزشی می توانند با فراهم کردن شرایط مناسبی زمینه پژوهش و مطالعه فرهنگ های دیگر را ایجاد کنند.
کلید واژگان :پست مدنسیم ، برنامه درسی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6147500476478469
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روان شناسی
- برگزار کنندگان : مرکز مطالعات وتحقیات اسلامی سروش حکمت مرتضوی
- تاریخ ثبت : 1395/07/06 23:02:44
- ثبت کننده : غلامحسین میکائیلو
- تعداد بازدید : 254
- تعداد فروش : 0