چکیده :

با در نظر گرفتن اینکه دین اسلام آخرین، برترین و کاملترین دین می¬باشد و همچنین رسول گرامی اسلام در میان اسوه¬های قرآن، کامل¬ترین مبلغ و جامع¬ترین شخصیت رسالی و الهی است و طبق فرمایش قرآن، پیامبر به چیزی که حیات مردم در آن است دعوت می¬کند دَعَاكُمْ لِمَا يحُْيِيكُمْ (انفال/24)؛ آن حضرت در فرآیند رسالت خود ـ دعوت به دین کامل اسلام ـ از ناب¬ترین، جامع¬ترین و کارسازترین اصول و مبانی بهره¬ جسته است؛ و در عصر حاضر که مدعی توسعه و ارتباطات، پیشرفت و تمدن است، بشریت تشنه¬وار در جستجوی اصیل¬ترین و خالص¬ترین برنامه برای اداره و آباد ساختن هر دو جهان خود می¬باشد نمی¬توان نقش و تاثیر برنامه¬های تبلیغات پنهانی و آشکار افراد سود جو و دنیاطلب و فاسد را نادیده گرفت یا انکار کرد ولی برای گسترش و شناساندن اصل و حقیقت اسلام ناب محمدی در مقابل چهره¬ای که از اسلام در دنیا معرفی می¬شود شناختن و شناساندن اصول تبلیغی پیامبر (صلی الله علیه و آله) که جذب حداکثری و دفع حداقلی در فرآیند رسالت و تبلیغ آن حضرت همواره جاری بوده است ـ و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید فراوان دارند ـ بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. در این نوشته اصول تبلیغی رسول اسلام در سه محور روش دعوت، محتوای پیام تبلیغی، و شخصیت مبلغ با محوریت جذب حداکثری و دفع حداقلی بررسی و نیز معیارها و خط¬قرمزهای تبلیغ و دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در محور جدب حداکثری و دفع حداقلی بیان شده است؛ همچنین سعی شده بحثی پیرامون مفهوم جذب حداکثری و دفع حداقلی انجام شود.

کلید واژگان :

پیامبر، جذب حداکثری و دفع حداقلی، تبلیغ و دعوت، اصول تبلیغی پیامبر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک