چکیده :

مقدمه: اهميت هوش هيجاني در انطباق با رويدادهاي زندگي و رسيدن به سلامت رواني و سلامت جسماني، موفقيت شغلي و تحصيلي و كيفيت مطلوب در روابط با ديگران است. هدف: این تحقیق با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی با محبوبیت اجتماعی در دانش¬آموزان سوم راهنمایی شهرک¬های یک نهاد نظامی در تهران تعریف گردید¬. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و علی مقایسه¬ای بوده و از آزمون t برای مقایسه دو گروه پسران و دختران استفاده شد.و حجم نمونه تحقیق 323 نفر و بر اساس جدول مرگان تعیین شد. روش نمونه گیری تصادفی و از نوع خوشه¬ای چند مرحله¬ای است. نمونه¬های تحقیق از 15 کلاس پسرانه و 20 کلاس دخترانه که بصورت تصادفی انتخاب شده بودند¬، بر اساس مشارکت داوطلبانه آنها تعیین شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسش¬نامه هوش¬هیجانی بارون بوده و از آزمون گروه سنجی نیز به عنوان روش مکمل استفاده شده است. نتیجه: بر اساس نتایج این تحقیق، بین هوش هیجانی و محبوبیت اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد، همچنین بین هوش هیجانی و محبوبیت اجتماعی دختران و پسران تفاوت معناداری دیده نشد که دلیل این امر می تواند انتظارات مشابه والدین و اولیاء مدارس از پسران و دختران نوجوان باشد.

کلید واژگان :

هوش هيجانی ، محبوبيت اجتماعی، دانش آموزان سوم راهنمایی، شهرک های نظامی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک