مقدمه: اهميت هوش هيجاني در انطباق با رويدادهاي زندگي و رسيدن به سلامت رواني و سلامت جسماني، موفقيت شغلي و تحصيلي و كيفيت مطلوب در روابط با ديگران است. هدف: این تحقیق با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی با محبوبیت اجتماعی در دانش¬آموزان سوم راهنمایی شهرک¬های یک نهاد نظامی در تهران تعریف گردید¬. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و علی مقایسه¬ای بوده و از آزمون t برای مقایسه دو گروه پسران و دختران استفاده شد.و حجم نمونه تحقیق 323 نفر و بر اساس جدول مرگان تعیین شد. روش نمونه گیری تصادفی و از نوع خوشه¬ای چند مرحله¬ای است. نمونه¬های تحقیق از 15 کلاس پسرانه و 20 کلاس دخترانه که بصورت تصادفی انتخاب شده بودند¬، بر اساس مشارکت داوطلبانه آنها تعیین شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسش¬نامه هوش¬هیجانی بارون بوده و از آزمون گروه سنجی نیز به عنوان روش مکمل استفاده شده است. نتیجه: بر اساس نتایج این تحقیق، بین هوش هیجانی و محبوبیت اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد، همچنین بین هوش هیجانی و محبوبیت اجتماعی دختران و پسران تفاوت معناداری دیده نشد که دلیل این امر می تواند انتظارات مشابه والدین و اولیاء مدارس از پسران و دختران نوجوان باشد.
کلید واژگان :هوش هيجانی ، محبوبيت اجتماعی، دانش آموزان سوم راهنمایی، شهرک های نظامی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148000446536417
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری
- برگزار کنندگان : انجمن روانشناسی ایران با همکاری دانشگاه های مختلف
- تاریخ ثبت : 1395/09/04 19:51:05
- ثبت کننده : رضا حسین پور
- تعداد بازدید : 204
- تعداد فروش : 0