چکیده :

دغدغه ی همه سازمانها‌ سنجش و کیفیت است اما در سازمان‌های آموزشی این چالش به ماهیت انتزاعی و ذینفع‌مدار بودن کیفیت، نمود خیلی بیشتری دارد. در این میان در برخورد با کیفیت مراکز و موسسات یادگیری الکترونیکی به نوپا بودن و تغییر پارادایم یادگیری با دشواری مضاعفی روبرو هستند. فراگیری آموزش عالی بعنوان سرمایه ملت‌ها و نقش آن در اقتصاد دانش، برای کاهش هزینه موسسات آموزش عالی ، ایجاد ارزش افزوده برای رقبای خود، تحقق بخشیدن به ذینفعان درونی و برونی، تعامل با جامعه و جهان کار، ارتقاء مداوم کیفیت و یادگیری و پاسخگویی به افزایش تقاضا، توجه ویژه‌ به کیفیت آموزش نموده اند.كيفيت آموزش، دغدغه های سنجش و کیفیت در نظام‌هاي آموزش عالي در اکثر كشورهاي جهان بوده است. برخي از كشورها در دو دهه اخير، از طريق ارزيابي مستمر، اين تشويش را كاهش داده و در برای رفع آن تلاش کردند. از جمله كوشش‌هاي انجام می توان به اجراي طرح‌هاي تضمین کیفیت در سطوح ملي و نيز ساز و كارهاي اعتبارسنجي منطقه‌ و بين‌المللي اشاره كرد. هر چند كيفيت و کمیت كوشش‌هاي ياد شده در كشورهاي مختلف متفاوت بوده، اما ميزان آنها در دو دهه اخیر در سطح ملي و بين‌المللي افزايش يافته است. در اين پژوهش، ضمن اشاره به ضرورت، شاخص‌ها و راهکارهای تضمین کیفیت، ارزشیابی و اعتبارسنجی یادگیری عادی و یادگیری الکترونیکی، به تجربه‌هاي بدست آمده در کشورمان ایران و سطح بين‌المللي اشاره شده است.

کلید واژگان :

تضمین کیفیت، آموزش عالي،یادگیری الکترونیکی، اعتبارسنجی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک