گرچه در تعریف جوان، روانشناسان و دانشمندان تعلیم و تربیت نظرات مختلفی را بیان کرده اند، اما در این که بلوغ از دیدگاه روانشناسان از سن 12 تا 20 سالگی شروع می شود اتفاق نظر وجود دارد. از طرفی این دوران با عناوین مختلفی از جمله تولد دوباره، دوران بحران، انفجار درونی، طوفان و فشار، طغیان و سرکشی نامیده شده است. علیرغم این اختلاف نظرها، شکی نیست که در این مرحله دگرگونی هاي فیزیولوژیکی، شناختی، بیوشیمیایی، و روانی - اجتماعی در جوان بوجود می آید. هدف از تحقیق حاضر بررسی موضوعی مراحل رشد و تربیت در نهج البلاغه با تاکید بر نوجوانی وجوانی است. در بررسی موضوعی، در باره یک موضوع از یک یا چند کتاب تحقیق می شود که از آن به تفسیر موضوعی نیز تعبیر می شود.جوانی مرحله اي از رشد است که در آن فرد می باید به عضو مفید و سازگاري براي جامعه تبدیل شود. در این پژوهش برآنیم تا ویژگی هاي جوهري "جوان" و ارزش و منزلت دوران جوانی را با تاکید بر روانشناسی رشد، بر محور کلمات نورانی امام علی)علیه السلام) تبیین نماییم.
کلید واژگان :امام علی(ع)، نهج البلاغه، جوان، روان شناسی، رشد.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148251348297162
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : کنگره بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی در آغاز هزاره سوم
- برگزار کنندگان : دانشگاه شیراز
- تاریخ ثبت : 1395/10/03 20:48:02
- ثبت کننده : زهرا قنبرپور
- تعداد بازدید : 233
- تعداد فروش : 0