چکیده :

استفاده از رنگها در فضاهای آموزشی، نقش تعیین کننده ای در خوشایند بودن محیط آموزشی ایفا می کنند و خوشایند بودن محیط آموزشی می تواند در تسهیل یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته و موجبات افزایش کیفیت در فرآیند آموزش در مدارس شود. برهمین اساس در این مقاله که از نوع کتابخانه ای می باشد، با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی سعی شده تا با بهره گیری از نظرات اندیشمندان حوزه روانشناسی رنگها و همچنین تحقیقات صاحبنظران حوزه مطالعات برنامه ریزی درسی ، ضمن بررسی چگونگی تاثیر رنگها بر حالات روحی و روانی افراد ، و نیز بررسی پیرامون تاثیر رنگها در محیط های آموزشی ، نقش رنگها در بهداشت روانی مدارس و همچنین تاثیر استفاده از رنگها در محیط های آموزشی بر یادگیری دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته و برای افزایش کیفیت آموزش در مدارس با استفاده اثربخش از رنگها ، پیشنهاداتی کاربردی ارائه شود. چراکه یافته های این مقاله نشان می دهد که استفاده صحیح از رنگها در افزایش کیفیت آموزش در مدارس نقشی بی بدیل ایفا می کند ، ولی برای تحقق این امر و نیز افزایش اثربخشی استفاده از رنگها در افزایش کیفیت آموزش در محیط های آموزشی ، تغییر نگرش مسئولین آموزش و پرورش نسبت به استفاده از تنوع رنگها و کاربست آن در محیط های آموزشی لازم و ضروری به نظر می رسد.

کلید واژگان :

رنگها ، کیفیت آموزش ، محیط های آموزشی ، مدارس.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک