چکیده :

از مهم ترین مباحث اقتصادی روز دنیا و به ویژه کشور جمهوری اسلامی ایران ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور ارتقاء کیفی خدمات عرضه و تقاضا و رشد در عرصه های مختلف و متلاطم بازارها و رقابت های سیاسی جهان است. این مسأله در کشور های مختلف سبب مطالعات گسترده ای در راستای شناسایی و نحوه اثرگذاری مولفه های مختلف بر ایجاد فضای رقابتی، علل خصوص در صنعت نفت گردیده است. پس از مطالعات و بررسی¬های انجام شده و نتایج تحقیقات قبلی، مدل مفهومی این مطالعه، با مشخص نمودن میزان تاثیر گذاری ارتباطات بین المللی، محدودیت های سیاسی، تحریم ها، تقاضای نفتی، عرضه نفتی، هزینه عملیاتی و سرمایه گذاری روی مولفه¬های رقابت¬ پذیری در صنعت نفت طراحی شده است. با استناد به این امر، چارچوب مدل مفهومی تحقیق براساس رویکرد مدل معادلات ساختاری و مشخص نمودن نقش کلیدی متغیرهای اقتصادی و متغیرهای سیاسی طراحی شده است تا بوسیله آن به ارزیابی روابط بین متغیرها بر اساس مناسبات نظری مذکور پرداخته شود.

کلید واژگان :

فضای رقابتی، انرژی، مدلسازی، مدل های عرضه انرژی، تعادل، بهره وری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک