چکیده :

بازي¬هاي رايانه¬اي نقش مهمي در توانايي ذهني، سازگاري، ميزان رابطه با خانواده، تفكر انتقادي، انگيزش، همدلي و كيفيت تحصيلي دارد. هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه بازي¬هاي رايانه¬اي با تفكر انتقادي، انگيزش تحصيلي و همدلي در دانش¬آموزان شهر ايلخچي بود. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري پژوهش حاضر دانش¬آموزان دوره اول متوسطه شهر ايلخچي در سال تحصيلي 96-1395 بودند كه از اين جامعه، تعداد 110 دانش¬آموز بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه¬گيري چند مرحله¬اي انتخاب شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از ابزارهاي سنجش بازي¬هاي رايانه¬اي، تفكر انتقادي كاليفرنيا، انگيزش تحصيلي والرند و همدلي ديويس استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري ضريب همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون و آزمون t دو گروه مستقل انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه زمان صرف شده براي بازي¬هاي رايانه¬اي با تفكر انتقادي رابطه مثبت و معنادار و با انگيزش تحصيلي و همدلي رابطه منفي و معناداري وجود دارد. از سويي نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه متغيرهاي تفكر انتقادي، انگيزش تحصيلي و همدلي قادرند زمان صرف شده براي بازي¬هاي رايانه¬اي را پيش¬بيني كنند. همچنين بين دانش¬آموزان دختر و پسر در زمان صرف شده براي بازي¬هاي رايانه¬اي تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراين توجه به بازي¬هاي رايانه¬اي مي¬تواند در عوامل رواني و شناختي دانش¬آموزان تأثيرگذار باشد.

کلید واژگان :

بازي هاي رايانه اي، تفكر انتفادي، انگيزش تحصيلي، همدلي.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک