چکیده :

علی‌بن شهاب همدانی، معروف به میرسیدعلی همدانی، عارف اندیشمند ایرانی در قرن هشتم هجری، با سیرۀ عملی خویش و تألیف آثاری چشمگیر به نظم و نثر، میراثی موثر از اندیشه‌های تربیتی و اخلاقی را برجا گذاشته‌است که به‌ویژه در شبه‌قارۀ هند و آسیای میانه منشأ اثری پایدار و وسیع بوده‌است. نگاه وی به تربیت و اخلاق، از زاویۀ نگاه عارفی برجسته صورت پذیرفته‌است و چشم‌اندازی تازه را در زمینۀ تربیت عرفانی ارائه می‌کند. در آثار میرسیدعلی همدانی، تربیت عرفانی شامل پرورش استعدادهای انسانی برای رسیدن به کمال و حق است. در این مقاله، پژوهشگران با هدف معرفی اندیشه‌های تربیتی عرفانی میرسیدعلی همدانی با تکیه بر چهار اثر «چهل اسرار»، «منهاج العارفین»، «چهل مقام صوفیه» و «رباعیات» به این نتیجه رسیدند که بیش‌تر تلاش میرسیدعلی در مباحث عرفانی، در راستای جهت‌بخشی به اخلاق و تربیت برای بهبود اوضاع دنیایی و آخرتی جامعه است. از دیدگاه وی، اصالت انسان، ریشه در تربیت عرفانی دارد و ویژگی‌های این تربیت عبارت است از عفّت و پاکدامنی، خدمت و شفقت بر خلق، تکبر نورزیدن، پشت پا زدن به تعلقات دنیوی، فنا و نیستی، شناخت حقیقی با دیدۀ دل، غم و درد عشق، دوری از نام و شهرت، عزم و اراده، اطاعت و فرمانبرداری، چشم نداشتن به محبت بیگانگان، جهاد با نفس، گرایش به توحید و وحدت وجود، قناعت و بی‌نیازی، دوری از ریا، عفو و بخشش، سجده، ستایش و عبادت حق، به جان خریدن بلای دوست، امید به رافت الهی، ذکر خدا، تعامل با دانایان و پیران، همدلی و هم‌آوازی با عشق، یاد کردن دوست، از جان گذشتن، وقت‌شناسی، رضا و تسلیم، امید به وصل، بی‌توجهی به قضاوت‌های مردم و مرید حضرت علی (ع) بودن.

کلید واژگان :

تربیت، عرفان، میر‌سید علی همدانی، تربیت عرفانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک