چکیده :

بروزرسانی وضعیت یکی از محبوب ترین ویژگی های شبکه های اجتماعی است،اما مطالعات کمی در خصوص بررسی عوامل تاثیر گذار بر تغییر استاتوس ها در شبکه های اجتماعی انجام گرفته است. در این مطالعه سعی بر آن شده تا عوامل تاثیر گذار بر بروز رسانی وضعیت ها مورد بررسی قرار گیرد.در پژوهش حاضر صفات و انگیزه های مرتبط با انتخاب های مردم در این حوزه ارزیابی شده و تأثیر پنج عامل شخصیتی تحت عنوان BIG FIVE بر تصمیمات محتوا گذاری در این رسانه ها بصورت ساختاری بررسی شده است. یکی از مفاهیم اثرگذار در این زمینه دامنه قضاوتی کاربران است که نقش این متغیر نیز به صورت تعدیلگر درنظر گرفته شده است. به لحاظ روش شناسی، پژوهش از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و مبتنی بر روش های اکتشافی- زمینه یابی است. یافته های پژوهش تأییدکننده الگوی پیشنهادی پژوهش بودند، به این معنی که پنج عامل بزرگ شخصیتی شامل برونگرایی،تطابق پذیری، وظیفه شناسی، روان رنجوری، گشودگی نسبت به پذیرش تجربه ، تبیین کننده های مناسبی از بروزرسانی وضعیت های کاربران شبکه های اجتماعی بوده اند و روابط مفروض در مدل نیز به طور معنی داری مورد تأیید واقع شدند.سایر نتایج، حاکی از اثرات متغیر دامنه قضاوتی به عنوان متغیر تعدیل کننده است.

کلید واژگان :

شبکه های اجتماعی، بروز رسانی وضعیت، پنج بزرگ، دامنه قضاوتی، برونگرایی،تطابق پذیری، وظیفه شناسی، روان رنجوری، گشودگی نسبت به پذیرش تجربه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک