چکیده :

رانندگی از جمله مشاغلی است که در آن به دلیل پوسچرهای نامناسب وکشش و تنش¬های وارد شده به سیستم اسکلتی- عضلانی، فرد در معرض اختلالاتی در این نواحی قرار می‌گیرد. هدف از این مطالعه، جمع‌آوری اطلاعات و بررسی و آنالیز بیشتر رانندگان اتوبوس‌های شهری به روش‌های ذکر شده در ادامه می‌باشد. این تحقیق توصیفی- تحلیلی و مداخله‌ای بر روی 309 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی پایانه‌ی غرب تهران انجام شد. روش انجام کار به این صورت بود که از پوسچر فرد حین رانندگی عکسبرداری کرده و وضعیت بدن فرد با استفاده از پرسشنامه نوردیک و روش‌های ارزیابیQEC و REBA ارزیابی شد و سپس با استفاده روش‌های آماری و T-test صحت اطلاعات و فرضیات آزمایش آزمون گردید. با انجام این مطالعه، فرض نامناسب بودن شرایط شغلی برای رانندگان اتوبوس که منجر به اختلالات اسکلتی عضلانی در بین آن‌ها می‌گردد، تائید شده و همچنین ﺧﻄـﺮ اﺑـﺘﻼ ﺑـﻪ اﺧـﺘﻼﻻت اﺳــﻜﻠﺘﻲ– ﻋﻀــﻼﻧﻲ با استفاده از روش های فوق مورد ارزﻳﺎﺑﻲ قرار می¬گیرد.

کلید واژگان :

رانندگان اتوبوس، QEC، REBA، اختلالات عضلانی- اسكلتي، سطح ریسک ارگونومیکی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک