چکیده :

کشور ما بیش از یک قرن است که دارای یک نظام اداری نوین و قانونمند می باشد، نوین از این جهت که از شیوه های سلیقه ای و شخصی و به نوعی سنتی به سمت روش های علمی و حرفه ای که در سایر کشورهای جهان معمول است حرکت کرده ایم و قانونمند به این دلیل که از سال 1301 در این رابطه قانونی نوشته شد که روابط بین کارکنان با دولت و بلعکس و همچنین مناسبات بین دستگاه های اجرایی کشور را با هم قانونمند نمود.این نظام نوین و قانونمند دارای دو جلوه قانونی و مجموعه مقررات و تشکیلات سازمانی است،که منجر به ایجاد دستگاه های وزارت خانه ای، نهادهای کابینه ای و...می گردد.در حال حاضر کشور ما از یک نظام اداری که هم از نظر چارچوب و هم از نظر محتوا مانند سایر کشورهای جهان است بهره مند می باشد.اما در طول این صد سال و مخصوصا" چند دهه اخیر تحولاتی صورت گرفته است که نظام اداری کشور را تحت تاثیر خود قرار داده اند . بر اساس تحقیقات انجام شده مشاهده گردیده است که در اکثر کشورهای جهان بلاخص در کشورهای خاورمیانه مدل ذهنی مردم بر این مبناء شکل گرفته که در تعیین سرنوشت و آینده آنها دولت نقش اصلی را دارد و وابستگی به دولت در این جوامع بسیار شدید است. دولت در کشورهای در حال توسعه دو مأموریت اصلی را بر عهده دارد، یکی راهبری برنامه های توسعه ای کشور و دیگری اداره امور جاری کشور که گاها" در اجرا این دو مأموریت که یکی در راستای اهداف کلان و برنامه ریزی های استراتژیک است و دیگری برنامه های اجرایی، روزانه و روتین، دولت دچار یک سردرگمی و در برخی موارد در اجراء بصورت متناقض عمل می کند. هنر یک دولت موفق ایجاد هارمونی مناسب بین این دو نقش است و یکی از مهمترین ابزارهای دولت در انجام موفق این وظیفه، نظام اداری (Civil service system) می باشد. برنامه اول نقشه راه اصلاح نظام اداری با عنوان مهندسی نقش و ساختار دولت حاکی از مهم بودن نقش ساختارهای سازمانی در تحقق اهداف سازمان ها می باشد بنابراین پرداختن به این موضوع به عنوان یکی از زیر ساخت های اصلی می تواند علاوه بر چابکی سازمان می تواند بهره وری، پایداری ، تغییر و نوآوری و کیفیت زندگی کاری را به همراه داشته باشد مقاله پیش رو در راستای چابک سازی یکی از شرکت های دولتی ، ابتدا به ساختار سازمانی آن شرکت را که از طریق پرسشنامه تجزیه و تحلیل گردیده است می پردازد و سپس از دو جنبه کارکنان و سازمان راهکارهای اساسی جهت ایجاد ساختار سازمانی مناسب در سازمان های دولتی که در آن فضای مدیریت مشارکتی ایجاد گردد را ارائه می نماید.

کلید واژگان :

سیستم پیشنهادها، ساختار سازمانی، الگوی ذهنی، چابک سازی، مدیریت مشارکتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک