چکیده :

ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﻳﺠﺎد ﺛﺮوت و اﺳﺘﺨﺪام ﻧﻴﺮوي ﻛﺎر در ﺗﻤﺎم ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺟﻬﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮﻧ ﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪاران ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻫﺮ ﻛﺸﻮر ﺗﻮﺟﻪ وﻳﮋه اي ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد، ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ و اﻓﺰاﻳﺶ ﻃﻮل ﻋﻤﺮ اﻳﻦ ﻧﻮع ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎ دارﻧﺪ. ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر زﻳﺎد اﻳﻦ ﻧﻮع ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎ در رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺷﺘﻐﺎل زاﻳﻲ، ﺑﺴﻴﺎري از ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰي ﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر دﻗﻴﻖ و ﻫﺪﻓﺪاري را در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ دﻫﻨﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳـ ﻲ ﻋﻮاﻣـ ﻞ ﻣـﻮﺛ ﺮ ﺑـ ﺮ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ ﻣﻲ ﭘﺮدازد. در اﻳﻦ ﭼﻨﺪ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﺑﺘﺪا، درك ﻣﺎ از ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﻧﺴﺎﻧﻲ را در ﻣﺸﺎﻏ ﻞ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﻲ ﺑﺎ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ در ﺑﺮ ﮔﻴﺮﻧﺪه داﻧﺶ، ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ و ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻫﺎ و ﻧﮕﺮش ﻫﺎ و اﻧﮕﻴﺰه ﻫﺎي ﻓﺮدي اﺳﺖ ﺑﺎﻻ ﻣـ ﻲ ﺑـﺮد. ﺳﭙﺲ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﺷﺮاﻳﻄﻲ ﺑﻮﺟﻮد ﻣﻲ آورﻧ ﺪ ﻛﻪ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻫﺎي ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻳﻦ ﺷﺮاﻳﻂ را ﺑﺪﺳﺖ آورد و ﻃ ﻲ زﻣﺎن ﻳﻚ ﻣﺴﻴﺮ از ﺗﻤﺎﻳﻼت را ﺑﻴﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻓﺮدي و اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ﭘﻴﺶ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. اﻳﻦ ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ آﻳﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻴـﺮون ﭘﻮﻳﺎﺳـﺖ ﻳﺎ ﺛﺎﺑﺖ اﺳﺖ ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮم، اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﺟﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﮋوﻫﺸـﮕﺮان ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳـﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺑﻪ ﻣﻮاردي ﺗﻮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻓﺮدي و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺑﻪ اﻧﺪازه ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي ﺳﻄﺢ-ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﮔﺮوﻫﻲ اﺷـﺘﺮاك ﮔﺬاﺷـﺘﻪ ﺷـﺪه اﻧﺪ.

کلید واژگان :

ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ، رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ،ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﺧﺎﻧﮕﻲ، اﺷﺘﻐﺎل زاﻳﻲ



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک