چکیده :

پژوهش حاضر به بررسي رفتار اطلاع یابی اعضاي هيئت علمي علوم انساني دانشگاه شيراز در پايگاه‌هاي اطلاعاتي پيوسته می‌پردازد. این پژوهش بر آن است تا به سوالاتی در مورد میزان استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی، پراستفاده‌ترین و کم استفاده‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی، و مهم‌ترین دلایل استفاده و عدم استفاده از منابع اطلاعاتی در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز پاسخ دهد. تاکید این مقاله بر روی اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی می‌باشد و در اکثر موارد سعی بر آن شده است تا وضعیت اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی با اساتید سایر دانشکده‌ها مقایسه شود. روش پژوهش به کار رفته، روش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح توصيفي و استنباطي نیز از نرم افزار آماری علوم اجتماعی (SPSS) استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که هر چند تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی کمتر از اساتید دانشکده فنی و مهندسی و بیشتر از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پایه می‌باشد، لکن آنان (اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی) بیش از سایر دانشکده‌ها از پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده می‌نمایند. همچنین در میان پایگاه‌های موجود در دانشگاه شیراز، پایگاه‌های Science Direct،Elsevier، و ProQuest به ترتیب پراستفاده‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی از جانب اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز می‌باشند. نتایج حاکی از آن است که مهم‌ترین دليل استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی بهبود کیفیت تدریس، و شرکت در همایش‌های داخلی و خارجی می‌باشد. از جانب دیگر، مهم‌ترين دليل عدم استفاده پاسخگویان از پایگاه‌های اطلاعاتي تامین نیازهای اطلاعاتی از طریق سایر منابع است. همچنین پاسخگویان بر این عقیده می‌باشند که بهترین روش آموزش نحوه استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی همانا «ایجاد Help Link بر روی وب سایت کتابخانه دانشگاه» می‌باشد.

کلید واژگان :

رفتار اطلاع یابی، پایگاه های اطلاعاتی، علوم انسانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک