تحقيق حاضر به بررسي ارتباط بين مؤلّفه های كمالگرايي و راهبردهای خودتنظیمی دانش آموزان مدارس راهنمايي ميپردازد. بدين منظور،240 نفر آزمودني به صورت نمونه گيري تصادفي خوشهاي چند مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه های کمالگرايی هويت وفلت و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد پاسخ دادند. داده های بدست آمده با استفاده ازضريب همبستگی و رگرسیون چند متغیری و آزمون t گروههاي مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.نتایج نشان داد بين مؤلّفه های كمالگرايي با راهبردهای خودتنظیمی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد.بین بُعد شناختی با بُعدخودمدار و بُعد دیگر مدار و بُعد جامعه مدار رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد، یعنی با افزایش بُعد شناختی، بُعد خودمداری، دیگر مداری و جامعه مداری کاهش می یابد و برعکس. بُعد فراشناختی با هیچ یک از ابعاد کمالگرایی ارتباط معناداری ندارد. بُعد انگیزشی نیز با هیچ یک از ابعاد کمالگرایی رابطه ندارد، اما با بُعد شناختی رابطه مستقیم و معناداری دارد. یعنی با افزایش بُعد انگیزشی، بُعد شناختی هم به همان اندازه افزایش می یابد، خودتنظیمی کل نیز، با بُعد خود مداری، بُعد دیگرمداری و بُعد جامعه مداری رابطه معکوس و معناداری را دارد. هم چنین، خودتنظیمی کل با کمالگرایی رابطه معنادار و معکوسی را دارد، یعنی با افزایش خودتنظیمی، کمال گرایی هم به همان مقدارکاهش می یابد و برعکس.
کلید واژگان :مولفههای كمالگرايي، راهبردهای خودتنظیمی، ارتباط
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148528765731464
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی، روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی
- برگزار کنندگان : مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار
- تاریخ ثبت : 1395/11/05 23:24:17
- ثبت کننده : نرگس انتظامي بيان
- تعداد بازدید : 272
- تعداد فروش : 0