اهمیت تربیتپذیری انسان بر اساس آموزههاي دیني تا بدانجاست که میتوان گفت انسانی که از تربیت دینی برخوردار نباشد، از صراط هدايت و مقصد سعادت منحرف گشته است، از اين رو آيات و روايات فراواني عهدهدار تبيين تربيت انسان گشتهاند. بر اساس آموزههای دینی و با روش توصيف و تحليل محتوايي متون ديني میتوان 4 دوره رشد را که سهم بهسزایی در شکلگیری تربیت انسانی دارند نام برد: دوره اول: از کودکی تا 6سالگی که دوره انس به رفتارهای دینی است که از راه تقلید و ارائه الگوی صحیح قابل اکتساب میباشد؛ دوره دوم: از 6 تا 11سالگی که میتوان از آن به مرحله عادت به رفتارهای دینی نام برد و با استفاده از ابزارها و شیوههای عاطفی، تمثيل و... قابل دستیابی میباشد؛ دوره سوم از 11 تا 16سالگی است که از آن به مرحله عقلگرایی و استدلالجویی نام میبرند. در این دوره میتوان فرد متربی را با شیوه حکمت، جدال احسن و موعظه تربیت نمود؛ دوره چهارم: 16 تا 25سالگی است که در این مرحله استعدادهای دینی فرد شکوفا شده و مرحله پایهریزی و شکلگیری شاکله دینی فرد مستحکم میشود. نتیجه آنکه با حصول مراحل فوق، مرحله خودجوشی دینی در فرد شکل گرفته بهگونهای که احساسات عالی انسانی و گرایشات رقیق عرفانی بروز یافته و فرد متربی در مسیر عرفان و عشق به خداوند قدم بر میدارد.
کلید واژگان :: تربیت، دین، مراحل، روشها.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک