چکیده :

پزوهش جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی پسرانه مدارس سطح شهرستان دلفان که داری دامنه سنی 7تا 9 سال داشتند بود.ن نمونه آماری مشتمل بر 388 شرکت کننده داوطلب بود. رشد الگو¬های بنیادی با استفاده از آزمون اولریخ که مشتمل بر دو خرد آزمون جابجایی و کنترل شی است که یک آزمون 12 موردی را تشکیل می‌دهد (شامل راه رفتن، دویدن، لی¬لی کردن، چهار نعل رفتن ، سرخوردن، سکسکه دویدن ،پرتاب کردن، ضربه زدن با دست، زمین زدن توپ یا دریبل کردن، ضربه زدن با پا به توپ ثابت، ضربه زدن با پا به توپ در حال فرود، دریافت کردن). هر الگو شامل 3-5 معیار عملکرد است آزمودنی هر الگو را دو کوشش اجرا و امتیاز 0 یا 1 دریافت می‌کند، امتیاز برای هر کودک با جمع بندی معیارهای درست انجام شده در دو کوشش برای هر الگو است به ‌عنوان مثال، اگر یک مهارت شامل سه معیار عملکرد است محدوده نمره 6-0 محاسبه می‌شود . استقامت قلبی عروقی، قدرت و استقامت عضلانی با استفاده از آزمون های دوی 540متر ، آزمون کشش بارفیکس اصلاح شده و آزمون دراز نشست اصلاح شده اندازه گیری شد.آمار تحلیلی از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن استفاده شد. آزمون فرضیه های پژوهش ضریب همبستگی رواسپیرمن برای بررسی رابطه‌ی متغیرها استفاده شد.آزمون همبستگی رواسپیرومن نشان داد که رشد الگوهای بنیادی منتخب با استقامت قلبی عروقی قدرت و استقامت عضلانی ارتباط معنا داری دارد (05/0p≤ ). بنابراین کودکانی که رشد الگوهای بنیادی بیشتری را تجربه کرده اند از استقامت قلبی عروقی، قدرت و استقامت عضلانی بیشتری برخوردار بودند.

کلید واژگان :

الگوهای بنیادی ،آمادگی قلبی عروقی، قدرت ،استقامت عضلانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک