چکیده :

مقدمه: تحقّق خودتنظيمي دانش‌آموزان در صورتي‌که منجر به اصلاح و بهبود در فرآيند آموزش و پرورش گردد، از ضرورت‌هاي ملموس و عيني نظام آموزشي کشور ماست. يکي ازموانع عمدة تحقّق هدف آموزش و پرورش در مدرسه، وجود تعارض ها و اختلالات رفتاري دانش‌آموزان مي‌باشد، اين در حالي است که تعارض، جزء اجتناب ناپذير زندگي روزمره است و اگر با آنبه طريق مثبت و سازنده برخورد شود، مي‌تواند عاملي براي يادگيري و رشد شخصي باشد. هدف: لذا، در این تحقیق به بررسی رابطه راهبرد فراشناختي خودتنظيمي و راهبردهاي حل تعارض(بين فردي) پرداخته شد. روش: نمونه مورد مطالعه 240 دانش آموز (120 نفر دختر و 120 نفر پسر) دوره راهنمايي بود که به روش نمونه گیری خوشه ای از بین مدارس راهنمايي شهر تهران انتخاب شدند و پرسشنامه های خودتنظيمي بوفارد و مقياس نسخه دوم شيوه مقابله با تعارض رحيم را تکمیل نمودند. همچنین، برای تعیین قدرت پیش بینی کنندگی متغیرها از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین ‌راهبرد فراشناختي خودتنظيمي و راهبردهاي حل‌تعارض رابطه معناداري وجود دارد. نیز بین راهبرد فراشناختی خودتنظیمی و راهبرد همراهانه حل تعارض رابطه معناداری وجود دارد. همچنين تفاوت معناداري بين ميزان ميانگين راهبرد فراشناختي خودتنظيمي در بين دانش‌آموزان دختر با دانش آموزان پسر مشاهده مي‌شود به‌نحوي كه ميانگين نمرات دانش‌آموزان دختر بالاتر و بيشتر از ميانگين نمرات دانش‌آموزان پسر است. نيز تفاوت معناداري بين ميزان ميانگين نمرات راهبردهاي همراهانه، مصالحه‌گرانه،اجتنابيو نمره كلي حل‌تعارض در بين دانش‌آموزان دختر با دانش‌آموزان پسر مشاهده مي‌شود و ميانگين نمرات دانش‌آموزان دختر بالاتر و بيشتر از ميانگين نمرات دانش‌آموزان پسر است ولي در مورد راهبردهاي مهربانانه و سلطه گرانه معنادارنبود. نتایج: می‌توان گفت استفاده از راهبردهای فراشناختی در اتخاذ راهبردهاي حل‌تعارض سازنده تأثيرگذار است، با توجه به اينكه راهبرد فراشناختي هم درمحيط خانواده و هم در مراكز آموزشي) درهمه سطوح (قابل آموختن و فراگيري هست لذا نهادهاي آموزشي و فرهنگي كشور بايد برنامه ريزي دقيق و منسجمي دراين راستاداشته باشند.

کلید واژگان :

راهبرد فراشناختي خودتنظيمي، راهبردهاي حل‌تعارض



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک