چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلالات رفتاری و هوش هیجانی در میان دانش آموزان است . هوش هیجانی معرف توانایی شخص در مواجهه و انطباق با فشارهای روانی می باشد . روش ، در این مطالعه 420 دانش آموز مقطع راهنمایی به صورت تصادفی انتخاب شدند . داده ها به وسیله آماره همبستگی و رگروسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شد . یافته ها بین اختلالات رفتاری با هوش هیجانی کل و مولفه های آن یعنی تنظیم هیجان، بیان و ارزیابی هیجان و بهره گیری از هیجان ارتباط منفی معنادار یافت شد .همچنین مشخص شد که از بین مولفه های هوش هیجانی تنظیم هیجانات (Beta =0/293 . P > 0/000) توانایی پیش بینی معنادار اختلالات رفتاری رادارند بحث ارتباط مشاهده بین اختلالات رفتاری و هوش هیجانی به ویژه برای روانشناسان که در زمینه پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری فعالیت می کنند . تلویحات مهمی در بر دارد . از آن جمله لزوم بکارگیری روش های ارتقای هوش هیجانی در مدل های ارائه شده برای پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری را می توان نام برد . کلیدواژه‌ها:

کلید واژگان :

اختلالات رفتاری، هوش هیجانی، مولفه های هوش هیجانی، مقطع راهنمایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک