امروزه نقش آموزش و پرورش برای آینده جامعه بسیار با اهمیت شمرده میشود. بنیان توسعه پایدار به آموختهها و آموزههای آموزش و پرورش وابسته است. لیکن آموختههای دوران مدرسه، برای رسیدن به چنین توسعهای، نارسا جلوه میکند. در نتیجه، یک بازاندیشی بنیادی در ساختار، روشها، محتوی، شیوههای سازماندهی و به ویژه تمرکز بر راهبردهای یادگیری که به بهسازی آموزش و پرورش منجر شود، ضرورت دارد. به گونهای که فرد در یک فرایند دائمی، آگاهانه و مسئولانه، درگیر یادگیری شود و تعهد خود را نسبت به خودآموزی از طریق ایجاد، تقویت و تثبیت رویکرد «یادگیری مداوم» ارتقا دهد. رشد و توسعه در کشورهای گوناگون در گرو توسعه پایدار آن کشورهاست، بنابراین دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برنامهریزی در هر یک از سطوح اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی است. انسان به عنوان یکی از مؤلفههای توسعه پایدار در مرکز توجه است و نیاز به آموزش دارد. با توجه به اینکه آموزش نیز از مؤلفههای توسعه پایدار به شمار میرود، پس آموزش به طور عام و آموزش و پرورش به طور خاص میتواند نقش مؤثری در توسعه پایدار داشته باشد. در واقع آموزش و پرورش به عنوان زیربناییترین نهاد در جامعه شرط اصلی و تردیدناپذیر توسعه همه جانبه کشور است. آموزش و توسعه رابطه دوسویهای با هم دارند، از یک سو آموزش بسترساز توسعه است؛ از سویی دیگر، توسعه لازمه تحول اساسی در نظام آموزشی است.
کلید واژگان :آموزش و پرورش، توسعه پایدار، نیروی انسانی.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148672663873262
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : هشتمین همایش ملی آموزش با رویکرد اموزش فنی حرفه ای و توسعه پایدار
- برگزار کنندگان : تهران - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
- تاریخ ثبت : 1395/11/22 15:07:18
- ثبت کننده : علیرضا صالحی امین
- تعداد بازدید : 249
- تعداد فروش : 2