چکیده :

نقش تعیین کننده فناوری در رشد و توسعه و ارتقاء جایگاه کشورها بر هیچ کسی ‏پوشیده نیست. توجه ویژه به این امر در اسناد بالادستی گواهی بر این مدعی ‏محسوب می گردد. دستیابی به جایگاه ترسیم شده در چشم انداز 20 ساله کشور ‏یعنی دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، جزء با ‏بهره گیری از ابزارهایی همچون نواوری میسر نمی باشد. ‏ در صنعت نفت به واسطه ویژگی هایی همچون افت تولید نفت کشور و بالطبع لزوم ‏استفاده از فناوری های نوین به منظور اکتشاف جدید، توسعه میادین، فرایند ‏مدیریت علمی مخازن و سرمایه گذاری برای حفظ تولید مخازن و افزایش بازیافت ‏آنها در راستای ایجاد ظرفیت های تازه، اهمیت نوآوری، دوچندان است. ویژگیهای ‏محیط تکنولوژیک صنعت نفت و گاز همچون سرمایه بری بالا، فناوری پیشرفته و ‏پیچیده، نیاز به نیروی انسانی ماهر و گستردگی حوزه کاربرد فناوری (اکتشاف، ‏استخراج، پالایش، حمل و نقل و توزیع و ...) و همچنین حضور رقبای قدرتمند، ‏توجه ویژه به نواوری را طلب می نماید.‏ تاکید مدیران ارشد و اجرایی سازمان ها بر اهمیت نوآوری تازگی ندارد، اما مطالعات ‏مختلف صورت گرفته نشان می دهد که رویکرد بسیاری از این مدیران به نوآوری و ‏مدیریت آن، با رویکردی نظام مند، منسجم و هدفمند فاصله داشته و اهمیت ‏نوآوری در حدی که باید هنوز درک نشده است. با در نظر داشتن این مساله، در این ‏نوشتار سعی بر این است که ضمن مروری بر مطالعات مرتبط صورت گرفته توسط ‏شرکت مشاوره مک‎ ‎کنزی، چارچوب زیر ساختی به عنوان راه حلی اساسی مبتنی ‏بر ابعاد پایه ای و ریشه ای مورد بررسی قرار گرفته و زوایای مختلف آن در راستای ‏بهبود هرچه بیشتر عملکرد نوآوری در سازمان ها (بزرگ) شناسایی شوند. در نهایت ‏همچنین جهت یکپارچه سازی مطالعات صورت گرفته، الگویی ارائه می شود تا ‏بتواند سازمان ها را در مسیر ارتقای اثربخشی نوآوری، بهتر یاری رساند.‏

کلید واژگان :

فرایند نوآوری، عملکرد نوآوری، ابعاد نوآوری، رویکرد ‏زیرساختی، صنعت نفت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک