چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تصویر سازی ذهنی بر میزان اکتساب و یادگیری مهارت شنای کرال سینه در کودکان ورزشکار و غیر ورزشکار بود . مطالعه کار آزمایی کنترل دار تصادفی شده اخیر در دانش آموزان ابتدایی10 تا 14سال پسر ورزشکار و غیر ورزشکار انجام گرفت. در سال 1394 انجام شد. پس از اطلاع افراد از عنوان و هدف طرح و امضای رضایت نامه آگاهانه ، شرکت کنندگان ورزشکار و غیر ورزشکار به طور تصادفی در دو گروه تجربی (آموزش تصویر سازی ذهنی) و گروه کنترل ( لیست انتظار و بدون آموزش) تقسیم شدند.ملاک ورزشکار بودن افراد، شامل حداقل 6 ماه فغالیت در یک رشته ورزشی به صورت منظم و حداقل 3 جلسه در هفته بود. شرکت کنندگان نهایی در آنالیز آماری شامل گروه ورزشکار10 نفر ،گروه غیرورزشکار 10 نفر گروه کنترل 10 نفر. الف . پرسشنامه جمعیت شناختی : برای جمع آروری مشخصات فردی افراد شرکت کننده از یک پرسش نامه جمعیت شناختی شامل ویژگی های نظیر سن، آخرین معدل تحصیلی، مدت زمان فعالیت بدنی، رشته ورزشی و سابقه ورزشی استفاده شد. ب. پرسش نامه وضوح تصویر سازی حرکت: برای اندازگیری توانایی تصویر سازی از پرسشنامه وضوح تصویر حرکت 2 استفاده گردید. این پرسشنامه شامل 12 حالت است که فرد باید خود را درقالب 3 تصویر سازی درونی،بیرونی،حرکتی ، در این 12 حالت تصور کند و براساس نمره گذاری این پرسش نامه، به خود نمره 1 تا 5 بدهد که هر چه این عدد کوچکتر باشد قابلیت تصویر سازی بهتر است. نتایج آلفای کرونباخ برای برای مقیاس کلی وضوح تصویر سازی حرکت 95/0 بود. قبل از انجام آزمون ، تمامی آزمودنی ها طی یک جلسه توجیهی با نحوه انجام آزمون وطریقه پرکردن پرسشنامه آشنا شدن،سپس هرکدام از آزمودنی ها پرسشنامه تصویر سازی و پرسشنامه جمعیت شناختی را تکمیل کردندو از تک تک آزمودنی ها 5 بار آزمون اجرای مهارت دست گرفته شد. میانگین قدر مطلق خطای بدست آماده از 5 بار آزمون میزان خطای مطلق آزمودنی ها را نشان می دهد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده گردید. نتايج حاکی از تغيير قابل‌ توجه در عملکرد مهارت ‌های دانش آموزان ورز شکار و غیر ورزشکار بعد از دريافت مداخله نسبت به گروه کنترل بود.

کلید واژگان :

تصویرسازی ذهنی ، اکتساب و یادگیری ، شنای کرال سینه ،کودکان ورزشکار و غیر ورزشکار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک