چکیده :

تغيير و تحولات موجود در دنياي امروز كارآفرينان را در خط مقدم عامل توسعه فن‌آوري و اقتصادي قرار داده است. تجربه موفقيت‌آميز اغلب كشورهاي پيشرفته و نيز برخي كشورهاي در حال توسعه در مديريت بر بحرانهاي اقتصادي، به يمن توجه و التفات به توسعه كارآفريني و كارهاي نوآورانه و بخصوص تأسيس SME ها بوده است و به همين علت براي كارآفريني و كارآفرينان اهميت خاصي قائل مي‌گردند. SME ها مي‌توانند از طريق تركيب منابع، سهيم شدن در دانش همديگر، افزايش سرعت عمل خود در محيط و يا استفاده از دارائيهاي سازمانهاي ديگر، براي خود ايجاد ارزش نموده و مزيت رقابتي كسب كنند در اين ميان SME هايي موفق‏تر عمل مي‌كنند كه بتوانند از طريق داشتن رابطه با سازمانهاي ديگر و يادگيري بين‌سازماني، نتايج بيشتري را بنفع خود كسب كنند. در مقاله حاضر، با هدف تشريح و تبيين نقش يادگيري بين‌سازماني بر تداوم و تجديد حيات SME ها، ضمن مرور مستند ادبيات موضوعي مربوط به مباحث بين‌سازماني، كارآفريني و كارآفرينان و موضوعات مرتبط با آن، پس از تشريح مختصر يادگيري در سطوح فردي، گروهي، سازماني و بين‌سازماني، به تبيين نقش يادگيري بين‌سازماني حاصل از برقراري روابط بين‌سازماني ميان SME ها و چگونگي كسب مزيتهاي استراتژيك ناشي از آن بر ادامه و تجديد حيات SME ها پرداخته شده است. و در پايان مقاله، موارد مذكور جمع‏بندي شده، بحث‌ونتيجه‌گيري، كاربردهاي مديريتي، و پيشنهادات مرتبط با آن جهت پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.

کلید واژگان :

يادگيري - بين‌سازماني - استراتژيك - SME ها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک