چکیده :

امروزه، كودكان, نوجوانان نسبت به گذشته قدرت خريد بيشتري پيدا كرده و بر تصميم گيري خريد خانواده اثرگذارترند. از سوي ديگر، فعاليت هاي شركت ها نيز افزايش يافته است؛ به گونه اي كه امروزه هدف بسياري از تبليغات، به ويژه تبليغات تلويزيونی، کودکان ، نوجوانان هستند. نتيجه ي اين فعاليت ها، به افزايش مطالعات و پژوهش هايي در زمينه ي چگونگي كسب مهارت هاي مصرفي کودکان منجر شد. با توجه به اهمیت موضوع تأثیر مصرف رسانه ای بر الگوی مصرف کودکان ، نوجوانان و والدین در پژوهش حاضر با روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار پژوهش پرسشنامه به دنبال این هدف اصلی هستیم که به بررسی رابطه ی میزان استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان شهر بروجرد بپردازیم. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کودکان ، نوجوانان و والدین شهر بروجرد می باشد، که 380 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد: همبستگی معکوس و با شدت ضعیفی (r=-0/19) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و مصرف مواد غذایی با ارزش بالا وجود دارد؛ همبستگی مستقیم و با شدت متوسطی(r=0/46) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و مصرف مواد غذایی با ارزش پایین وجود دارد؛ همبستگی مستقیم و با شدت متوسطی(r=0/35) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و غذا در رستوران ها و فست فود فروشی ها وجود دارد؛ بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و میزان مصرف وسایل و لوازم تحریر همبستگی معناداری وجود ندارد. همبستگی مستقیم و با شدت متوسطی(r=0/41) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و رفتن به مکان های تفریحی و شهربازی وجود دارد؛

کلید واژگان :

مصرف رسانه ای، برنامه های تبلیغاتی تلویزیون، یادگیری الگوی مصرف



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک