امروزه، كودكان, نوجوانان نسبت به گذشته قدرت خريد بيشتري پيدا كرده و بر تصميم گيري خريد خانواده اثرگذارترند. از سوي ديگر، فعاليت هاي شركت ها نيز افزايش يافته است؛ به گونه اي كه امروزه هدف بسياري از تبليغات، به ويژه تبليغات تلويزيونی، کودکان ، نوجوانان هستند. نتيجه ي اين فعاليت ها، به افزايش مطالعات و پژوهش هايي در زمينه ي چگونگي كسب مهارت هاي مصرفي کودکان منجر شد. با توجه به اهمیت موضوع تأثیر مصرف رسانه ای بر الگوی مصرف کودکان ، نوجوانان و والدین در پژوهش حاضر با روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار پژوهش پرسشنامه به دنبال این هدف اصلی هستیم که به بررسی رابطه ی میزان استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان شهر بروجرد بپردازیم. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کودکان ، نوجوانان و والدین شهر بروجرد می باشد، که 380 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد: همبستگی معکوس و با شدت ضعیفی (r=-0/19) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و مصرف مواد غذایی با ارزش بالا وجود دارد؛ همبستگی مستقیم و با شدت متوسطی(r=0/46) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و مصرف مواد غذایی با ارزش پایین وجود دارد؛ همبستگی مستقیم و با شدت متوسطی(r=0/35) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و غذا در رستوران ها و فست فود فروشی ها وجود دارد؛ بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و میزان مصرف وسایل و لوازم تحریر همبستگی معناداری وجود ندارد. همبستگی مستقیم و با شدت متوسطی(r=0/41) بین دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون و رفتن به مکان های تفریحی و شهربازی وجود دارد؛
کلید واژگان :مصرف رسانه ای، برنامه های تبلیغاتی تلویزیون، یادگیری الگوی مصرف
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148999679587997
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین کنفرانس کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت و مهندسی صنایع
- برگزار کنندگان : موسسه سرآمد همایش کارین مدرسه کسب و کار بن ژیوار با حمایت conference.ac
- تاریخ ثبت : 1395/12/30 11:29:55
- ثبت کننده : مهدی تاراجیان
- تعداد بازدید : 223
- تعداد فروش : 0