چکیده :

هدف از انجام این پژوهش، مطالعه، طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ی ورزشهای بومی محلی استان تهران برای یک دوره پنج ساله بود. نمونه آماری پژوهش 41 نفر) 27 مرد و 14 زن( شامل مربیان، داوران، مسئولان هیئت ها، مدیران و کارشناسان -فعال در ورزشهای بومی محلی بودند. برای گردآوری اطلاعات و دادهها از بررسی اسناد و مدارک، مطالعه ادبیات پیشینه،مصاحبه، نظرسنجی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. در بخش نظرسنجی از پرسشنامه محقق ساخته عوامل درونی وبیرونی)مشتمل بر 29 سوال رتبهبندی شده در زمینه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای ورزشهای بومی محلی استان تهران ( و فرمهایتعیین موضوعات استراتژیک استفاده شد. روایی صاوری پرسشنامه مورد نظر توسط چند تن از اساتید و کارشناسان صاحبنظر و پایاییآن از روش آلفای کرونباخ) 910 α ( درونی و بیرونی برای تعیین موقعیت و از تحلیل SWOT ، تکنیک دلفی و طوفان مغزی برایتعیین استراتژیها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد هیئت ورزشهای بومی محلی استان تهران در وضعیت کنونی از 12 قوت، 22ضعف، 11 فرصت و 14 تهدید برخوردار میباشد. در ادامه براساس مدل انتخابی به تحلیلهای استراتژیک هیئت ورزش های بومی محلی استانمبادرت گردید و موضوعات استراتژیک آن شامل بیانیه رسالت، بیانیه چشمانداز، ارزشهای محوری، اهداف بلندمدت، موقعیت استراتژیک،استراتژیها و برنامه ها تعیین شد. بر این اساس، 10 استراتژی در قالب 21 برنامه تدوین شده عبارتند از: ایجاد و توسعه پایگاه تخصصیاستعدادیابی ورزشهای بومی محلی در سراسر استان؛ تقویت حضور استان در صحنه ورزشهای بومی محلی کشور؛ توسعه وجهه عمومی ورزشهای بومی محلی ؛ تقویت ارتباطات استانی و کشوری؛ توسعه مدیریت بازاریابی در ورزشهای بومی محلی استان، با بررسی موقعیت استراتژیک هیئت ورزش-های بومی محلی استان تهران مشخص شد که این هیئت برروی محور مختصات SWOT از لحاظ عوامل داخلی در ناحیه ضعفها و از لحاظعوامل خارجی در ناحیه تهدیدها قرار دارد؛ به نظر میرسد یکی از مهمترین دلایل اینوضعیت نامطلوب، نداشتن استراتژی توسعه های بومی محلی در استان بوده است. لذا، در این پژوهش سعی شده است با تدوین استراتژیهای مناسب، زمینه رشد و توسعهی همه جانبه این ورزش جذاب در استان فراهم شود.

کلید واژگان :

برنامه استراتژیک، تحلیل SWOT ورزشهای بومی محلی ، بیانیه رسالت، بیانیه چشم انداز.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک