چکیده :

بدون تردید شرکتهای کوچک و متوسط تأثير انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادي هرکشوری دارد. این شرکتها، قسمت عمده ای از موفقیت خود را مدیون به کارگیری کارآفرینی در سازمانهای خود می باشند. این ویژگی موجب شده تا آنها، وظایف محوله شان را به روش های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی است که صاحبان این بنگاه ها تلاش می کنند تا با نگاه کارآفرینانه ای به آن بنگرند. بازاریابی کارآفرینانه بازاریابی در مؤسسات کوچک و متوسط است. جهت گیری استراتژیک بازاریابی کارآفرینانه نوآوری گرایی (ایده ساز) می باشد. بازاريابي کارآفرينانه، رسیدن به فهم مناسبي از وجه اشتراک رشته هاي بازاريابي و کارآفريني و درک تأثیر رفتار کارآفرينانه بر بازاريابي و متقابلاً اتخاذ رويكردهاي نوآورانه در بازاريابي بوده است. بازاريابي کارآفرينانه، به مثابة دانشي میان رشته اي و نوظهور، بیانگر رويكردي متفاوت به نقش وظايف بازاريابي درون شرکت است. شرکت، با توجه به بازار، مي کوشد تا به جاي پیروي از مشتريان، آنها را رهبري کند و به جاي خدمت رساني بهتر در بازارهاي موجود، به سمت ايجاد بازارهاي جديد گام بردارد. در این تحقیق برآنیم تا بهترین عوامل موثر بر استراتژی بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری های فناورانه در شرکتهای کوجک و متوسط به روش تاپسیس و فریدمن را رتبه بندی کنیم. اين تحقیق از نظر هدف از نوع پژوهش هاي كاربردي و از نظر ماهيتي از نوع پيمايشي خواهد بود. جامعه آماری در این تحقیق برای سطح بندی معیارها پرسشنامه اول بین30 نفراز کارکنان توزیع شد و در مرحله بعد برای اولویت بندی عوامل موثر بر استراتژی بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری های فناورانه در شرکتهای کوجک ومتوسط، پرسشنامه دوم و سوم بین 7 نفر از کارشناسان توزیع شد که پرسشنامه 5 نفر از کارشناسان قابل استفاده بود و با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی اولویت بندی انجام می شود نتایج نشان می دهد نتیجه این رتبه بندی مقایسه بین نظرات کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط شهرستان اراک درباره استراتژی بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری های فناورانه در مورد رتبه اول و دوم یکسان بود ولی در مورد بقیه رتبه ها نظرات متفاوت بود. مشتری گرایی، ارزش آفرینی، فرصت گرایی، انعطاف پذیری، محیط داخلی و محیط خارجی در شرکتهای کوجک و متوسط بر نوآوری های فناورانه موثر است.

کلید واژگان :

نوآوری فناورانه، بازاریابی کارآفرینانه، محیط داخلی و خارجی، کسب و کار کوچک و متوسط



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک